Partnerzy serwisu:

Emil Wąsacz: Budowę trzeciego pasa na A4 trzeba zacząć jak najszybciej

Elżbieta Pałys 04.04.2020

Emil Wąsacz: Budowę trzeciego pasa na A4 trzeba zacząć jak najszybciej
fot. Google Maps
Żeby zapewnić komfort użytkownikom, trzeba jak najszybciej rozpocząć budowę trzeciego pasa na autostradzie A4 między Katowicami i Krakowem – mówi Emil Wąsacz, prezes spółki Stalexport Autostrada Małopolska. Koncesjonariusz odpowiedzialny za tę trasę ma propozycję jak to można to zrobić.
60-kilometrowy odcinek autostrady między Katowicami a Krakowem cieszy się dużym zainteresowaniem kierowców. W 2019 roku korzystało z niego ponad 45,5 tys. pojazdów w ciągu doby. Kierowcy mają do dyspozycji dwa pas ruchu w każdym kierunku. Już teraz zdarzają się okresy kiedy na autostradzie dochodzi do zatorów, a istniejące dwa pasy zdają się nie wystarczać. W kolejnych latach przepustowość autostrady może być coraz większym wyzwaniem. Budowa trzeciego pasa będzie koniecznością.

Zdaniem Emila Wąsacza, prezesa spółki Stalexport Autostrady, która zarządza tym odcinkiem, rozbudowa autostrady powinna ruszyć jak najwcześniej. Obecna umowa na zarządzanie autostradą przez prywatną spółkę obowiązuje do roku 2027. – Uważam, że celowe byłoby rozszerzenie tego projektu tak, by zapewnić pełną satysfakcję klientów na wiele lat. Trzeci pas na odcinku Kraków – Katowice należałoby zacząć budować jak najszybciej – mówi w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Emil Wąsacz.

Koncesjonariusz już wcześniej deklarował gotowość do rozbudowy drogi, ale pod warunkiem rekompensaty w postaci przedłużenia kontraktu – rozbudowa o trzeci pas nie jest bowiem obowiązkiem wynikającym z umowy ze Skarbem Państwa i nie została przewidziana w modelu finansowym. Koncesjonariusz ma też inną propozycję.

Rozszerzenie dzięki oszczędnościom?

– Założenia techniczne autostrady były tworzone w roku 2005 – przypomina Emil Wąsacz. – Niektóre zaplanowane wtedy inwestycje z dzisiejszego punktu widzenia są bezcelowe – zauważa. Jako przykład podaje przewidzianą w tzw. programie inwestycyjnym budowę czterech małych MOP-ów. – My proponujemy dobudowanie dwóch dużych obiektów i strona rządowa się z tym zgadza – mówi szef SAM. I dodaje, że to nie jedyne działania, które można zoptymalizować. Dzięki nim powstają określone oszczędności w ramach obowiązującej umowy – tłumaczy Rynkowi Infrastruktury Emil Wąsacz.

Zaoszczędzone kwoty można wykorzystać dwojako. Jedna możliwość to zwrot do budżetu w ramach tzw. opłaty z tytułu koncesji. Jest też alternatywne wykorzystanie tych środków. – Przeliczyliśmy, że koszt dobudowy jednego trzeciego pasa na odcinku węzeł Brzęczkowice – węzeł Murckowski byłby równoważny tej kwocie. Zaproponowaliśmy stronie rządowej, że przygotujemy dokumentację na trzy pasy dla całej trasy i zbudujemy trzeci pas na tym odcinku w kierunku Katowic. Taką propozycję wysłaliśmy do strony rządowej – informuje prezes SAM. – Nie spotkało się to z zainteresowaniem strony publicznej – dodaje.

Decyzja po wynikach GPR 2020?

Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że faktycznie na odcinku między Katowicami i Krakowem obserwowany jest stały wzrost natężenia ruchu. Jednak na razie decyzji co do rozbudowy autostrady nie ma. – Jednym z elementów pozwalających na podjęcie decyzji w sprawie budowy trzeciego pasa będą wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu na sieci dróg krajowych, który zostanie przeprowadzony w 2020 roku – informowało nas jakiś czas temu Ministerstwo Infrastruktury.

Obecnie trwają natomiast prace zmierzające do poszerzenia autostrady A2 między Warszawą i Łodzią. W marcu 2019 r. zostały podpisane umowy na opracowanie elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej. Rozbudowa ma polegać na dobudowie trzeciego pasa ruchu od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, a na odcinku węzeł Pruszków do węzła Konotopa czwartego pasa.

Rozpoczęła się także analiza rozbudowy dolnośląskiego odcinka A4. Wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał 23 maja 2019 r. umowę na wykonanie analizy techniczno-ekonomiczno-logistycznej wraz ze studium korytarzowym rozbudowy A4 na ponad 100 km odcinku od Wrocławia do Krzyżowej.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony