Eurostat dał zielone światło dla obwodnicy Trójmiasta w PPP

Fot. Google Maps
Obwodnica Metropolitalnej Trójmiasta będzie pierwszą realizowaną inwestycją spośród zaplanowanych do wykonania w formule PPP. Rząd ma już pozytywną opinię Eurostatu. Unijna instytucja zgadza się, by zobowiązania z tytułu tej inwestycji nie były zaliczane do długu publicznego. To dobry prognostyk dla kolejnych inwestycji planowanych dla realizacji z udziałem środków prywatnych, w tym S10 Toruń – Bydgoszcz.
Od połowy 2018 roku wiadomo, że cztery ważne zadani drogowe mają być realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Zgodnie z decyzją Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów mają to być: S6 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, S10 Bydgoszcz – Toruń, S6 Koszalin – Bożepole Wielkie oraz S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina.
Taka formuła inwestycyjna miała być realizowana pod jednym warunkiem: zakwalifikowania zobowiązań z tego tytułu poza bilansem sektora instytucji rządowych i samorządowych. Zgodę na to musi wyrazić Eurostat. Jak wynika z odpowiedzi wiceministra infrastruktury Rafała Webera na interpelację złożoną przez posła Roberta Kwiatkowskiego, pierwsza taka zgoda została już wydana. Dotyczy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Ta inwestycja ma być realizowana w pierwszej kolejności spośród planowanych do PPP. Jeszcze w tym roku ma być ogłoszony przetarg na wybór partnera prywatnego. Prawdopodobie będzie prowadzony w trybie dialogu konkurencyjnego.
Sama decyzja Eurostatu jest także dobrą wiadomością dla pozostałych zadań. – Otrzymanie tej opinii jest bardzo istotne dla kolejnego projektu przewidzianego do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, którym właśnie jest odcinek trasy S10, albowiem podział ryzyk w obu projektach jest tożsamy – poinformował wiceminister Rafał Weber.
Ekspresowa S10 ma połączyć dwa największe miasta województwa kujawsko-pomorskiego.
– Obecnie w ramach przygotowań do przedmiotowej inwestycji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje przeprowadzenie badania rynku finansowego w celu uzyskania informacji na temat możliwości pozyskania finansowania dla ww. projektu w formule PPP oraz zainteresowania banków i instytucji finansujących tym projektem. Następnie sporządzony zostanie komparator strony publicznej przedstawiający zestawienie zobowiązań strony publicznej wynikającej z realizacji projektu w modelu PPP i w modelu tradycyjnym.
Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury poinformował także, że GDDKiA organizuje spotkania z przedstawicielami rynku budowlanego i finansowego, których celem jest m.in. optymalizacja planowanych inwestycji oraz ocena zgodności obu stron co do wyceny poszczególnych ryzyk, co jest kluczowe dla potencjalnego zainteresowania udziałem w postępowaniu PPP.
Rafał Weber przypomniał też, że przewidziane do realizacji w PPP odcinki dróg, w tym S10 między Toruniem i Bydgoszczą nie będą odcinkami płatnymi dla kierowców aut osobowych. Drogi ekspresowe – a o takich w tym przypadku mowa – nie są w Polsce objęte obowiązkową opłatą za przejazd.
Taka formuła inwestycyjna miała być realizowana pod jednym warunkiem: zakwalifikowania zobowiązań z tego tytułu poza bilansem sektora instytucji rządowych i samorządowych. Zgodę na to musi wyrazić Eurostat. Jak wynika z odpowiedzi wiceministra infrastruktury Rafała Webera na interpelację złożoną przez posła Roberta Kwiatkowskiego, pierwsza taka zgoda została już wydana. Dotyczy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Ta inwestycja ma być realizowana w pierwszej kolejności spośród planowanych do PPP. Jeszcze w tym roku ma być ogłoszony przetarg na wybór partnera prywatnego. Prawdopodobie będzie prowadzony w trybie dialogu konkurencyjnego.
Sama decyzja Eurostatu jest także dobrą wiadomością dla pozostałych zadań. – Otrzymanie tej opinii jest bardzo istotne dla kolejnego projektu przewidzianego do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, którym właśnie jest odcinek trasy S10, albowiem podział ryzyk w obu projektach jest tożsamy – poinformował wiceminister Rafał Weber.
Ekspresowa S10 ma połączyć dwa największe miasta województwa kujawsko-pomorskiego.
– Obecnie w ramach przygotowań do przedmiotowej inwestycji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje przeprowadzenie badania rynku finansowego w celu uzyskania informacji na temat możliwości pozyskania finansowania dla ww. projektu w formule PPP oraz zainteresowania banków i instytucji finansujących tym projektem. Następnie sporządzony zostanie komparator strony publicznej przedstawiający zestawienie zobowiązań strony publicznej wynikającej z realizacji projektu w modelu PPP i w modelu tradycyjnym.
Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury poinformował także, że GDDKiA organizuje spotkania z przedstawicielami rynku budowlanego i finansowego, których celem jest m.in. optymalizacja planowanych inwestycji oraz ocena zgodności obu stron co do wyceny poszczególnych ryzyk, co jest kluczowe dla potencjalnego zainteresowania udziałem w postępowaniu PPP.
Rafał Weber przypomniał też, że przewidziane do realizacji w PPP odcinki dróg, w tym S10 między Toruniem i Bydgoszczą nie będą odcinkami płatnymi dla kierowców aut osobowych. Drogi ekspresowe – a o takich w tym przypadku mowa – nie są w Polsce objęte obowiązkową opłatą za przejazd.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |