Partnerzy serwisu:

Eurovia Polska: Warto dać więcej swobody wykonawcy

Elżbieta Pałys 27.06.2019

Eurovia Polska: Warto dać więcej swobody wykonawcy
fot. Eurovia Polska
W branży budowlanej jest duże oczekiwanie na nowe prawo zamówień publicznych. Projektowane przepisy wejdą jednak w życie dopiero w roku 2021, a to oznacza, że jeszcze przez półtora roku będzie funkcjonowała dotychczasowa ustawa – zwraca uwagę Kamil Furman, Dyrektor Działu Prawnego w spółce Eurovia Polska. Jak lepiej korzystać z tego co mamy? Na przykład dać wykonawcy większą swobodę w zakresie rozwiązań technicznych w przetargach typu zaprojektuj i wybuduj – mówi w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl.
Elżbieta Pałys, RynekInfrastruktury.pl: Gotowy jest już projekt nowej ustawy o zamówieniach publicznych. Jakie problemy, które obecnie dotykają branżę mają szansę rozwiązać nowe przepisy?

Kamil Furman, Dyrektor Działu Prawnego w spółce Eurovia Polska: Nowe prawo zamówień publicznych wejdzie w życie w 2021 roku. Oznacza to, że tak naprawdę przed nami jeszcze półtora roku funkcjonowania starej ustawy i starych problemów związanych choćby z przetargami, które były ogłaszane w latach 2015 – 2017, a które dziś są realizowane.

W wielu przypadkach były to przetargi w systemie zaprojektuj i wybuduj, więc najpierw przez często półtora roku był okres projektowania, a dopiero potem weszły w fazę realizacji – już w zupełnie innym otoczeniu rynkowym i z całkiem innymi cenami. Dziś cały rynek jest dotknięty brakiem kadr i niesamowitym wzrostem cen dóbr i usług. Ale dotykają nas również inne problemy, które naszym zdaniem blokują możliwość większego zaangażowania się w procesy innowacyjne.

Żeby rozwiązać ten problem można wykorzystać te przepisy, które obowiązują obecnie i będą obowiązywały jeszcze przez półtora roku. Mamy przecież dialog konkurencyjny, mamy negocjacje z ogłoszeniem – są więc narzędzia, które w powiązaniu z trybem projektuj i buduj pozwoliłyby wykonawcy tak przygotować ofertę, by oczekiwany przez zamawiającego przedmiot umowy – linia kolejowa czy droga – był wykonany w sposób bardziej ekonomiczny i efektywny.

Jeśli spojrzymy jakie oferty składają dziś wykonawcy, to widzimy, że 70 procent z nich przekracza budżet zamawiającego. Zamawiający najczęściej te postępowania unieważniają, a tym samym realizacja inwestycji odłożona jest na nie wiadomo jak odległy czas.

Możliwość wprowadzenia nowych technologii i rozwiązań, które jako wykonawcy przygotowujemy w swoich działach innowacji, mogłyby wpłynąć na obniżenie wartości składanych ofert i dostosowanie ich do poziomu, jakiego oczekuje zamawiający. W przetargach zaprojektuj i wybuduj, które dziś są ogłaszane, warto dać wykonawcy większą swobodę w zakresie rozwiązań technicznych, a tym samym bardziej otworzyć się na pomysły innowacyjne.

Chce Pan powiedzieć, że rozwiązania innowacyjne nie muszą być droższe?

Oczywiście. Wciąż tkwimy w przestarzałym myśleniu, że wszystko co nowe, musi być droższe. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko cenę, to często można odnieść takie wrażenie. Jednak dziś dążymy do tego, by odejść od dyktatu ceny, ale też od takich kryteriów pozacenowych, które jedynie generują koszty bez przełożenia na jakość. Jednocześnie chcemy otworzyć się na kryteria, które mają korzystny wpływ na koszt całkowity, czyli takie, które umożliwią stosowanie technologii przekładających się na tańszy serwis, dłuższą okres użytkowania czy pozytywny skutek środowiskowy.

Z tego by wynikało, że to mentalność, a nie przepisy czy dbałość o koszty ograniczają rozwój innowacji.

W większości przypadków tak. Wielu zamawiających boi się poza konkurencyjnych trybów. Dialog techniczny jest dla nich jak zaczarowany krąg, do którego nie chcą wejść, obawiając się kontroli albo nie wiedząc jak przygotować i przeprowadzić takie postępowanie, z jakich formuł skorzystać i do jakich ekspertów zwrócić się o pomoc.

Tu, moim zdaniem, jest bardzo duża rola prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, który powinien pokazywać dobre praktyki, publikować dokumenty, które pomogą zamawiającym, zwłaszcza tym mniejszym, przygotować specyfikację istotnych warunków zamówienia, w której rozwiązania innowacyjne lub technicznie równoważne będą przynajmniej dopuszczalne.

Chodzi o to, by kryteria przetargowe umożliwiały złożenie oferty, która w zamknięciu procesu zakupowego da wymierny efekt. Być może sama cena nie będzie najniższa, ale w powiązaniu z pozostałymi kryteriami okaże się najkorzystniejsza, a właśnie o takiej ofercie – najkorzystniejszej, a nie najtańszej – mówią przepisy.

Ważne też jest, by patrzeć na cały cykl życia produktu. Nowe rozwiązania techniczne, które występują dziś w budownictwie infrastrukturalnym, pozwalają nie tylko osiągnąć wydłużoną żywotność, ale i obniżyć koszty utrzymania, tak jak na przykład nawierzchnia Power Road, która gromadzi energię cieplną, a następnie może ją oddawać ogrzewając nawierzchnię, dzięki czemu nie ma konieczności prowadzenia utrzymania zimowego, w takim znaczeniu jak rozumiemy to obecnie, np. z użyciem dużej ilości soli lub wielu jednostek sprzętowych.

Przed nami także wyzwania z zakresu rozwiązań autonomicznych.

Jesteśmy już bardzo blisko tego rozwiązania i powinniśmy myśleć w tym kierunku – chodzi nie tylko o samochody bez kierowcy, ale także o autonomiczne drogi, które będą oddawały energię na potrzeby pojazdów i pozwalały im poruszać się bez dodatkowego tankowania i przerw na ładowanie energii.

Po drogach poruszają się już pierwsze pojazdy autonomiczne, nad kolejnymi rozwiązaniami pracuje przemysł motoryzacyjny, ale jeśli nie będziemy mieć odpowiedniej infrastruktury, wprowadzanie ich na rynek będzie bezcelowe, bo pojazdy te nie będą mogły się bezpiecznie poruszać.

My w ramach grupy Eurovia posiadamy wiele programów i procesów dostosowanych do tego, żeby kompleksowo zająć się takim rozwiązaniem – w ramach działań eko, które przyświecają naszej działalności, przy funkcji maksymalnego wykorzystania zasobów w taki sposób, żeby czerpać ze źródeł odnawialnych bez dodatkowego wydobycia ropy czy zwiększania zapotrzebowania na energię elektryczną. To pozwoli nam wkroczyć w kolejne lata będąc nowoczesnymi i konkurencyjnymi w stosunku do tego, co dzieje się na całym świecie.

Rozumiem że jeśli Pan mówi o możliwych innowacjach, to ma Pan na myśli nie tylko największych inwestorów, ale także samorządy?

Tak. Pamiętajmy, że innowacyjne rozwiązania występują nie tylko na rynkach zagranicznych i nie tylko w dużych koncernach, także wiele polskich firm w trudnych czasach postawiło na innowacje, które znajdują zastosowanie również na małych inwestycjach.

Już dziś mamy też technologie, które pozwalają, by droga, czy elementy związanej z nią galanterii brukowej pochłaniały zanieczyszczenia. Patrząc jak ogromnym problemem jest dziś zła jakość powietrza, takie rozwiązania powinny być brane pod uwagę zwłaszcza tam, gdzie są duże skupiska ludności.

Samorządy zdają sobie sprawę z ogromu problemów związanych ze zwiększonym ruchem pojazdów w centrach miast. Na razie uciekamy się do rozwiązań ograniczających ruch samochodowy, ale to nie jest rozwiązanie idealne. Może się ono sprawdzać w ścisłych centrach czy w strefach zabytkowych, ale dziś mieszkańcy cenią sobie możliwość swobodnego przemieszczania się.

Dlatego myślę, że wraz z ideą wprowadzenia zakazu poruszania się samochodów napędzanych silnikiem diesla i wspieraniem aut elektrycznych i hybrydowych powinno iść dostosowanie infrastruktury. Być może wyłożenie w newralgicznych miejscach 10, 20 czy 30 km nawierzchni, która będzie pochłaniała zanieczyszczenia albo oddawała energię cieplną wykorzystywaną na potrzeby utrzymania zimowego, będzie rozwiązaniem korzystniejszym.

Mówiąc o innowacjach myślimy też o estetyce. Każdy włodarz samorządowy zwraca uwagę na to, by centra miast wyglądały ładnie. Dziś mamy możliwość wprowadzenia nawierzchni w różnych kolorach i oddzielania w ten sposób pasów dla różnych użytkowników ruchu. Taka infrastruktura nie tylko atrakcyjnie wygląda, ale też jest intuicyjna dla tych, którzy z niej korzystają, usprawniając transport.

To wszystko są rozwiązania, które możemy wprowadzać bez czekania na nowe prawo, lecz na podstawie tych przepisów, które w prawie zamówień publicznych funkcjonują już obecnie.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony