Partner serwisu

Finał drążenia pierwszego tunelu na obejściu Węgierskiej Górki

ep. 22.11.2022

Cały 830-metrowy tunel w masywie Baraniej Góry został już wydrążony. Przebito właśnie drugą nitkę tunelu w ciągu przyszłej drogi S1 Przybędza – Milówka. Drążenie pierwszej zostało zakończone pod koniec października. To jeden z dwóch planowanych tuneli na tzw. obejściu Węgierskiej Górki.
Każda z wydrążonych naw przeznaczona jest dla jednego kierunku ruchu – z jezdnią z dwoma pasami o szerokości 3,5 m do tego opaski bezpieczeństwa i chodniki ewakuacyjne.

To jedne z dwóch – krótszy – tuneli planowanych na tej inwestycji. Drugi ma mieć ok. 1000 m. Wykonawca obecnie drąży go, pracując z obu stron przyszłego tunelu. Jak poinformował inwestor, w nawie, którą będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, pozostało jeszcze do wydrążenia 470 m, natomiast w przeciwnym kierunku 550 m.

Tunele powstają w technologii tzw. Nowej Austriackiej Metody Górniczej. Drążenie nie jest wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. W zależności od odkształceń górotworu, które są na bieżąco monitorowane, dopasowany jest typ zabezpieczeń drążonego otworu i dobierana jest technologia odpowiednio do występujących na danym obszarze gruntów.

Cały odcinek S1 Przybędza – Milówka ma ok. 8,5 km. Na odcinku ok. 3,7 km bezpośrednio przed i za tunelami będzie drogą jednojezdniową z jedną jezdnią po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast w tunelach i między tunelami (w sumie 4,8 km) droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. 

Za realizację trasy odpowiada konsorcjum Mirbud i Kobylarnia. Kontrakt został zawarty pod koniec 2019 roku.

Wykonawca wybuduje również blisko kilometrową estakadę w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Górna i ul. Zielona, siedem obiektów inżynierskich oraz rozbuduje istniejące węzły: Przybędza i Milówka.

Obecnie zaawansowanie całej inwestycji wynosi 52 proc. Zaawansowanie robót przy budowie obiektów mostowych wynosi 60 proc., a przy realizacji zakresu drogowego – 55 proc. Finał spodziewany jest w 2024 roku.

Odcinek drogi nr 1 przebiegający przez Węgierską Górkę stanowi obecnie wąskie gardło na trasie z Bielska-Białej w stronę granicy polsko-słowackiej w Zwardoniu.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony