Partnerzy serwisu:

Finansowanie budowy tunelu między Danią a Niemcami zgodne z przepisami UE

Magdalena Romanowska 01.05.2020

Finansowanie budowy tunelu między Danią a Niemcami zgodne z przepisami UE
fot. femern.com
Komisja Europejska poinformowała, że model finansowania publicznego budowy połączenia drogowo-kolejowego Danii z Niemcami jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi pomocy państwa. W ramach inwestycji pod cieśniną Bełt Fehmarn, pomiędzy duńską wyspą Lolland a niemiecką wyspą Fehrman, ma powstać tunel drogowo-kolejowy o długości około 19 km.
Jak poinformowała Komisja Europejska w oficjalnym komunikacie, połączenie pod cieśniną Fehmarn Bełt jest kluczowym elementem potrzebnym do ukończenia głównego, północno-południowego szlaku komunikacyjnego pomiędzy Europa a krajami nordyckimi.

Będzie to również ogromne przedsięwzięcie infrastrukturalne. Tunel łączący Rødby na wyspie Lolland w Danii i Puttharden, dzielnicy miasta Fehmarn, w Niemczech będzie miał długość około 19 km, a znajdą się w nim: zelektryfikowane, dwutorowe połączenie kolejowe i czeteropasmowa autostrada.



− Po dogłębnej analizie projektu stwierdziliśmy, że podjęte przez Danię środki do finansowania tej − będącej przedmiotem ogólnoeuropejskiego zainteresowania − inwestycji, są zgodne z przepisami Unii Europejskiej. Pozytywne efekty inwestycji wyraźnie przeważają nad wszelkimi potencjalnymi zakłóceniami konkurencji – powiedziała, cytowana w komunikacie KE, jej wiceprzewodnicząca Margrethe Vestager.

Na mocy międzyrządowego porozumienia zawartego pomiędzy Danią a Niemcami, tunel będzie należał do Danii i na niej też spoczywa całe ryzyko jego sfinansowania, łącznie z modernizacją istniejących lądowych dróg i torów kolejowych na terenie Danii. Dwa publiczne podmioty zostały zaangażowane w planowanie, budowę i zarządzanie kontraktem: A/S Femern Landanlæg i Femern A/S. Szacunkowe koszty budowy to 7,4 mld euro.


  
Mapa: Wikimedia Commons/Bowzer

Finansowanie duńskiej infrastruktury lądowej związanej z tunelem ma odbyć się bez pomocy UE, dlatego nie było przedmiotem postępowania badawczego przeprowadzonego przez Komisję. Niemcy są odpowiedzialne za budowę własnej infrastruktury lądowej, dlatego ta część projektu również nie została ujęta w postępowaniu.

 
Fot. fermern.com

Tunel Fehmarn ma zostać wykonany poprzez zanurzenie w wodzie elementów betonowych, umieszczenie ich na fundamencie i przykryciu warstwą ochronną ze żwiru i piasku. Maksymalna głębokości cieśniny wynosi 35 m, a wysokość zewnętrzna tunelu sięgnie nawet 10 m.

Po zakończeniu budowy, obiekt będzie najdłuższym drogowo-kolejowym tunelem na świecie i najdłuższym podwodnym tunelem na świecie.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony