Partnerzy serwisu:

Finlandia: Będzie rozkładowy pociąg intermodalny do Japonii?

Roman Czubiński 21.04.2021

Finlandia: Będzie rozkładowy pociąg intermodalny do Japonii?
Jokohamafot. Marc Antomattei - Praca własna, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Duży popyt na transport ładunków między Azją a Europą skłonił jednego z operatorów do uruchomienia nowej trasy intermodalnej, łączącej Helsinki z Jokohamą. W przyszłości pociągi mają kursować regularnie. Na razie pierwszy skład jest w drodze do syberyjskiej Nachodki, gdzie kontenery zostaną przeładowane na statek do Japonii.
Fińska firma logistyczna Nurminen Logistics zaczęła uruchamiać połączenia z Helsinek i Narviku do Chin (z upływem czasu przybywały kolejne stacje końcowe w Państwie Środka) w roku 2018. Teraz wzrastające zapotrzebowanie na intermodalne przewozy z udziałem kolei do Japonii (kraj ten jest największym po Chinach azjatyckim partnerem handlowym Finlandii) skłoniło operatora do wydłużenia trasy do Jokohamy. Decyzję w tej sprawie ogłoszono podczas niedawnej międzynarodowej wystawy TransRussia w Moskwie.

Pierwszy pociąg wyruszył z Helsinek w ostatni czwartek. Do celu ma dotrzeć na początku maja. Trasa liczy ponad 10 tysięcy kilometrów, z czego znaczną część stanowi linia Kolei Transsyberyjskiej. Pociąg zakończy bieg w rosyjskim porcie Wostocznyj w Nachodce, gdzie jego przybycie jest spodziewane 27 kwietnia. Kontenery zostaną tam przeładowane na statek FESCO, który zabierze je do portu w Jokohamie.

Trwają starania o nadanie połączeniu bardziej regularnego charakteru. Wstępne plany przewidują uruchomienie co najmniej 18 kolejnych pociągów. Nurminen Logistics zabiega o pozyskanie koniecznych pozwoleń dla ruchu cyklicznego.

Pierwszy transport zawiera ładunek nadany w całości przez jednego, szwedzkiego klienta. Dyrektor handlowy Nurminen Logistics Marjut Linnajärvi liczy jednak na to, że nowe połączenie intermodalne przyciągnie większą liczbę zainteresowanych w obu kierunkach. Fiński eksport do Japonii to, między innymi, drewno i papier, ale także wyroby przemysłu maszynowego.

Nie była to jedyna uruchomiona w ostatnim czasie nowa relacja Nurminen Logistics. Z końcem marca połączenie pociągami kontenerowymi z Helsinkami uzyskały chińskie metropolie: Tianjin na północy kraju i Jiazhou na wybrzeżu wschodnim. W przypadku drugiego z nich inauguracyjny pociąg dotarł już do celu.

– Bardzo cieszy nas fakt, że fińscy eksporterzy zaczęli wykorzystywać kolej w swoich łańcuchach logistycznych. Transport kolejowy jest rozwiązaniem optymalnym dla branż, w których ważnym czynnikiem jest czas i pewność dostawy, a zaangażowanie kapitałowe jest duże – mówi cytowany w komunikacie prasowym operatora Linnajärvi. Jak dodaje, bezpośredni charakter połączeń, regularne odjazdy i krótki w porównaniu z transportem morskim czas dostawy pozwala klientom kolei znacząco poprawić pozycję na chińskim rynku. Coraz ważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze środka transportu będzie też stawać się niski wskaźnik emisji dwutlenku węgla.

Co ciekawe, pociągi towarowe z Finlandii do Japonii kursowały już w przeszłości. Na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku, kiedy to przewozy ładunków między Azją a Europą przejął prawie w całości transport morski, zaprzestano ich uruchamiania.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Intermodal
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony