Partnerzy serwisu:

Francja. Obniżenie prędkości na autostradach na rzecz klimatu? Kierowcy protestują

Magdalena Romanowska 25.06.2020

Francja. Obniżenie prędkości na autostradach na rzecz klimatu? Kierowcy protestują
fot. Pixabay
W ubiegłym tygodniu francuska Konwencja obywatelska na rzecz klimatu zaprezentowała listę 149 propozycji mających na celu redukcję zanieczyszczeń powietrza i pracy na rzecz klimatu. Wśród nich znalazł się postulat obniżenia prędkości na autostradach ze 130 na 110 km/h. Pomysł ten zaaprobowało 60 proc. członków konwencji. Temat wzbudził sporo emocji, zwłaszcza po wprowadzeniu maksymalnej prędkości 80 km/h na drogach lokalnych w 2018 r.
Propozycja Konwencji obywatelskiej na rzecz klimatu, czyli grupy 150 losowo wybranych obywateli działających na rzecz obniżenia emisji gazów cieplarnianych, dotyczy obniżenia maksymalnej prędkości na autostradach do 110 km/h. Obecnie, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, dozwoloną prędkością jest 130 km/h. Ten przepis miałby obniżyć o 22 proc. emisję CO2 na odcinku 100 km i emisję dwutlenku azotu o 10 proc.

Członkowie konwencji nie byli jednak w tej sprawie jednogłośni. Postulat zyskał aprobatę tylko 60 proc. członków, podczas gdy większość z pozostałych 148 zmian została poparta przez 90 proc. członków. Natychmiastowy sprzeciw zgłosiła organizacja odpowiedzialnych kierowców „40 millions automobilistes”. Stowarzyszenie wchodzące w skład Narodowej Rady Bezpieczeństwa Drogowego (Conseil national de la sécurité routière, CNSR) wystosowało petycję przeciwko dopuszczalnej prędkości 110 km/h. Petycję podpisało już ponad 200 tys. osób.

Jak wyjaśniają na swojej stronie internetowej autorzy petycji, rozwiązanie obniżenia prędkości zostało przeanalizowane przez Generalną Komisję ds. Zrównoważonego Rozwoju (Commissariat général au Développement durable). Jak wynika z analizy, jego wprowadzenie wiązałoby się z ujemnym bilansem społeczno-ekonomicznym, który mógłby wynieść -550 mln euro wskutek wydłużenia czasu podróży.

Temat maksymalnej prędkości na drogach to dla polityków niepewny grunt. W ubiegłym roku francuski rząd szybko wycofał się z bezwzględnego ograniczenia prędkości do 80 km/h na drogach lokalnych. Nowe limity objęły ponad 400 tys. km dróg i wywołały maksymalne niezadowolenie kierowców. Stały się też jedną z przyczyn protestów ruchu „żółtych kamizelek”. W czerwcu 2019 roku władze poszczególnych departamentów otrzymały zgodę na przywrócenie starego porządku.

Postulaty konwencji zostały przekazane rządowi francuskiemu. Jeśli rząd nie odrzuci propozycji zmniejszenia prędkości na autostradach, odbędzie się w tej sprawie referendum.

Konwencja obywatelska na rzecz klimatu opracowywała listę rozwiązań od października ubiegłego roku. Mają one odpowiadać na hasło: „jak w duchu sprawiedliwości społecznej zmniejszyć emisje o 40 proc. do 2030 r. (w stosunku do 1990 r.)?”. Wśród pozostałych postulatów znalazły się między innymi: zwiększenie dopłat do pojazdów niskoemisyjnych, zwiększenie funduszu rowerowego do 1,8 tys. euro dla osób jeżdżących rowerem do pracy czy zakaz sprzedaży od 2025 roku samochodów o wysokiej emisji spalin (ponad 110g CO2 na 1 km).

Temat ograniczenia zanieczyszczeń powietrza i zawężenia ruchu samochodowego od dawna zajmuje francuskie władze. Uczynienie Paryża „piętnastominutowym” miastem, zakładające przebudowę ulic, ograniczenie ruchu samochodowego na rzecz transportu publicznego i rowerowego, było jednym z postulatów kampanii wyborczej paryskiej mer Anne Hidalgo.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony