Partnerzy serwisu:

Furgalski: Źródło problemów Astaldi poza Polską. Liczę na ustabilizowanie sytuacji

Elżbieta Pałys 04.10.2018

Furgalski: Źródło problemów Astaldi poza Polską. Liczę na ustabilizowanie sytuacji
fot. GDDKiA
Zejście z dwóch kontraktów kolejowych przez firmę Astaldi, uruchomiło lawinę pytań o dalszy los pozostałych kontraktów realizowanych przez włoskiego wykonawcę. Wśród tych zadań są m.in. metro, oraz „tunelowe” odcinki Zakopianki i Południowej Obwodnicy Warszawy. Trzeba trzymać rękę na pulsie, ale jest nadzieja na ustabilizowanie sytuacji tego wykonawcy – uważa Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
– Problemy Astaldi nie mają swojego podłoża na rynku polskim. Trzeba mieć nadzieję, że dokapitalizowanie i ochrona przed wierzycielami, a także uzyskanie finansowania z operacji na rynku tureckim ustabilizują sytuację spółki – wskazuje Adrian Furgalski.

Zanim doszło do decyzji o odstąpienia od umów zawartych z PKP PLK Astaldi popadła w kłopoty na innych rynkach, na których prowadzi inwestycje. Firma poniosła straty po ubiegłorocznym bankructwie Wenezueli, którą ogłosiła agencja ratingowa S&P. Żeby wzmocnić się finansowo, włoski wykonawca postanowił upłynnić aktywa. Planował m.in. sprzedaż koncesji na most Yavuz Sultan Selim w Stambule. Te plany pokrzyżowała jednak sytuacja geopolityczna w regionie. Spółka znalazła się w trudnej sytuacji finansowej. W oparciu o włoskie prawo upadłościowe złożyła wniosek o ochronę przed wierzycielami. Miało to m.in. pozwolić spółce na kontynuowanie działalności.

Odstępując od umów z inwestorem kolejowym w Polsce (przypomnijmy, chodzi o linie nr 7 na odcinku Lublin – Dęblin oraz E59 granica województwa dolnośląskiego – Czempiń) wykonawca wskazał, że za decyzją stoją powody związane m.in. z gwałtownym wzrostem cen materiałów oraz kosztów siły roboczej, a także trudności w dostępie do niektórych materiałów, w tym tłucznia. Na podobne problemy z kolei od dawna zwracają uwagę wykonawcy infrastrukturalni w Polsce, apelując do rządu i odpowiednich resortów o pilne zajęcie się problemem.

– Rzeczywiście wszystkie podmioty oczekują działań rządu wobec braku pracowników, rosnących cen transportu, usług i materiałów – przyznaje Adrian Furgalski. Jednak, jak zwraca uwagę, zjawiska te występują zarówno na rynku kolejowym, jak i drogowym. – Zerwanie kontraktów (pytanie czy prawnie skuteczne) następuje wyłącznie w przypadku inwestycji realizowanych na rzecz PKP PLK – zauważa. – Nie ma co ukrywać, że na tych budowach – zwłaszcza na odcinku Dęblin – Lublin, brak jakiegokolwiek zaangażowania widoczny był od wielu miesięcy a wątpliwości sama PLK miała już na etapie postępowania przetargowego – stwierdza ekspert.

Furgalski liczy, że problemy, które dotknęły dwie inwestycje kolejowe, nie powtórzą się na pozostałych kontraktach realizowanych przez Astaldi. A chodzi m.in. o Południową Obwodnicę Warszawy z tunelowym odcinkiem przez Urysnów, najtrudniejszy, tunelowy odcinek Zakopianki między Naprawą a Skomielną Białą czy stołeczne metro. – Na kontraktach drogowych czy przy budowie metra Astaldi trzyma się harmonogramów i jest zapewniona płynność finansowa na kontrakcie – mówi. – Jednakowoż zarówno GDDKiA jak i warszawskie Metro muszą na bieżąco monitorować sytuację, ponieważ zwłaszcza w przypadku realizacji inwestycji drogowych możemy mieć do czynienia w najbliższych tygodniach z ponoszeniem strat finansowych przez Astaldi – przestrzega.

GDDKiA potwierdza, że inwestycje tego wykonawcy przebiegają bez problemów. W dzisiejszym komunikacie inwestor przyznał jednak, że były sytuacje, w których podwykonawcy nie otrzymali na czas zapłaty. Te należności uregulowała bezpośrednio na ich konta GDDKiA, potrącając odpowiednie kwoty z wynagrodzenia należnego generalnemu wykonawcy. Wczoraj PKP PLK poinformowała, że zabezpieczy w podobny sposób podwykonawców pracujących na liniach nr 7 i E59.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony