Gdańsk: Port stawia na kolej

fot. Port Gdańsk
Port Gdańsk, jeden z największych portów polskich, chce zwiększyć ilość tonażu przewożonego koleją. Przewiduje się trzykrotny wzrost wolumenu towarowego w przyszłej dekadzie. Z uwagi na to modernizowana jest linia kolejowa 226 prowadząca z Pruszcza Gdańskiego do północnej części portu.
Ważna inwestycja
W tej chwili 20% tonażu w gdańskim porcie jest przewożone koleją. Jeśli brać pod uwagę rynek kontenerowy to transport kolejowy osiąga tu 30%. Najważniejszą inwestycją prowadzoną w kierunku polepszenia dostępu kolei do portu jest modernizacja linii 226 wraz z przebudową mostu na Martwej Wiśle. Działania w tym kierunku rozpoczęto latem 2014 roku i mają potrwać do połowy przyszłego roku.
W ramach projektu modernizacji linii 226 na odcinku Pruszcz Gdański – Gdański Port Północny przewidziano przebudowę 12 km torów i położenie takiej samej ilości nowych torów. Dodatkowo wybudowane zostaną 24 obiekty inżynieryjne. W tym 10 mostów, z czego 3 są duże, 4 wiaduktów i 10 przepustów. Inwestycja składa się z dwóch etapów. Pierwszy obejmuję modernizację infrastruktury, a drugi zaprojektowanie i wykonane urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej.
Największy element – most
Największym elementem projektu jest budowa nowego mostu na Martwej Wiśle. Ta część inwestycji pochłonie 38 mln zł. Do zrealizowania zadania zużyte zostanie ok. 2000 ton betonu i stali. Nowy most ma mieć rozpiętość 124 m, a jego ukończenie przewidywane jest na koniec 2015 roku. Sześciokrotnie ma on zwiększyć przepustowość linii, do 180 pociągów na dobę. Nowy obiekt będzie miał dwa tory kolejowe, dopuszczalna prędkość na każdym z nich wyniesie 100 km/h, tak jak na całej zmodernizowanej linii 226.
Konstrukcja składa się z 72 gotowych elementów, wyprodukowanych w hucie w Rudzie Śląskiej. Średnia waga każdego z nich to 28 ton. Całość przepłynęła na specjalnej barce Martwą Wisłę i tam została zmontowana. Następnie od 24 do 29 czerwca podnoszono łuki i montowano podparcia tymczasowe, a od 29 czerwca do 7 lipca spawano łuki. Na koniec przeniesiono konstrukcję na podpory docelowe.
Jeszcze więcej mostów
Pozostałe duże przedsięwzięcia w ramach inwestycji to budowa nowego mostu nad Radunią, modernizacja mostu nad Motławą oraz przebudowa trzech wiaduktów kolejowych. Najważniejszym elementem projektu jest zmiana jednotorowego odcinka na całkowicie dwutorową linię oraz zwiększenie dopuszczalnej prędkości do 100 km/h. Pozwoli to znacznie zwiększyć przepustowość.
Ta inwestycja ma duże znaczenie nie tylko dla ruchu kolejowego ale też wodnego. Nowy most, o wysokości 21 metrów, umożliwi przepływanie wyższych maszyn ale także za sprawą zmniejszenia ilości przęseł, z trzech do dwóch, umożliwi przepuszczenie większej ilości statków. Szerokość toru wodnego zostanie zwiększona czterokrotnie i osiągnie 50 m.
Koszty inwestycji i środki unijne
Przebudowy linii podjęło się konsorcjum firm Dragados, Vias y Construcciones i Electren. Wartość tej części inwestycji to 312,5 mln zł. Ma ona skrócić przejazd tą trasą o 55%. Za część zadania obejmującą zaprojektowanie i wykonanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej odpowiadają Krakowskie Zakłady Automatyki.
Problemem przy budowie linii są środku unijne. Jeśli prace na całości projektu nie zostaną zakończone do końca 2015 roku to inwestor będzie musiał zwrócić całe dofinansowanie czyli ok. 270 mln zł. PKP jednak ratują się fazowaniem inwestycji.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
W tej chwili 20% tonażu w gdańskim porcie jest przewożone koleją. Jeśli brać pod uwagę rynek kontenerowy to transport kolejowy osiąga tu 30%. Najważniejszą inwestycją prowadzoną w kierunku polepszenia dostępu kolei do portu jest modernizacja linii 226 wraz z przebudową mostu na Martwej Wiśle. Działania w tym kierunku rozpoczęto latem 2014 roku i mają potrwać do połowy przyszłego roku.
W ramach projektu modernizacji linii 226 na odcinku Pruszcz Gdański – Gdański Port Północny przewidziano przebudowę 12 km torów i położenie takiej samej ilości nowych torów. Dodatkowo wybudowane zostaną 24 obiekty inżynieryjne. W tym 10 mostów, z czego 3 są duże, 4 wiaduktów i 10 przepustów. Inwestycja składa się z dwóch etapów. Pierwszy obejmuję modernizację infrastruktury, a drugi zaprojektowanie i wykonane urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej.
Największy element – most
Największym elementem projektu jest budowa nowego mostu na Martwej Wiśle. Ta część inwestycji pochłonie 38 mln zł. Do zrealizowania zadania zużyte zostanie ok. 2000 ton betonu i stali. Nowy most ma mieć rozpiętość 124 m, a jego ukończenie przewidywane jest na koniec 2015 roku. Sześciokrotnie ma on zwiększyć przepustowość linii, do 180 pociągów na dobę. Nowy obiekt będzie miał dwa tory kolejowe, dopuszczalna prędkość na każdym z nich wyniesie 100 km/h, tak jak na całej zmodernizowanej linii 226.
Konstrukcja składa się z 72 gotowych elementów, wyprodukowanych w hucie w Rudzie Śląskiej. Średnia waga każdego z nich to 28 ton. Całość przepłynęła na specjalnej barce Martwą Wisłę i tam została zmontowana. Następnie od 24 do 29 czerwca podnoszono łuki i montowano podparcia tymczasowe, a od 29 czerwca do 7 lipca spawano łuki. Na koniec przeniesiono konstrukcję na podpory docelowe.
Jeszcze więcej mostów
Pozostałe duże przedsięwzięcia w ramach inwestycji to budowa nowego mostu nad Radunią, modernizacja mostu nad Motławą oraz przebudowa trzech wiaduktów kolejowych. Najważniejszym elementem projektu jest zmiana jednotorowego odcinka na całkowicie dwutorową linię oraz zwiększenie dopuszczalnej prędkości do 100 km/h. Pozwoli to znacznie zwiększyć przepustowość.
Ta inwestycja ma duże znaczenie nie tylko dla ruchu kolejowego ale też wodnego. Nowy most, o wysokości 21 metrów, umożliwi przepływanie wyższych maszyn ale także za sprawą zmniejszenia ilości przęseł, z trzech do dwóch, umożliwi przepuszczenie większej ilości statków. Szerokość toru wodnego zostanie zwiększona czterokrotnie i osiągnie 50 m.
Koszty inwestycji i środki unijne
Przebudowy linii podjęło się konsorcjum firm Dragados, Vias y Construcciones i Electren. Wartość tej części inwestycji to 312,5 mln zł. Ma ona skrócić przejazd tą trasą o 55%. Za część zadania obejmującą zaprojektowanie i wykonanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej odpowiadają Krakowskie Zakłady Automatyki.
Problemem przy budowie linii są środku unijne. Jeśli prace na całości projektu nie zostaną zakończone do końca 2015 roku to inwestor będzie musiał zwrócić całe dofinansowanie czyli ok. 270 mln zł. PKP jednak ratują się fazowaniem inwestycji.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

Komentarze:
Port Gdańsk

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |