GDDKiA będzie budować autostrady w PPP?

Łukasz Jóźwiak z GDDKiA informuje „PB”, że Generalna Dyrekcja analizuje możliwość realizowania inwestycji w systemie PPP lub koncesyjnym, jednak ostateczna decyzja zostanie podjęta przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Do 30 października GDDKiA czeka na oferty kancelarii prawnych, które będą doradzać jej przy projektach partnerstwa publiczno-prywatnego i koncesyjnych obejmujących budowę i eksploatację dróg. W pierwszym modelu stawki ustala rząd, a pieniądze od kierowców płyną do KFD. Partner prywatny otrzymuje od rządu środki za udostępnienie trasy do ruchu. Z kolei model koncesyjny zakłada, że to podmiot prywatny odpowiada za finansowanie, eksploatację i stawki dostępu.
Do tej pory rząd nie zdołał wypracować modelu PPP, w którym inwestycja nie byłaby wliczana w dług publiczny. Jednym z rozwiązań mógłby być system koncesyjny. W tym modelu miałaby powstać autostrada A1 z Piotrkowa Trybunalskiego do Częstochowy. Taka propozycja padła od kilku firm jeszcze przed rekonstrukcją rządu, lecz teraz należy zaczekać na decyzję nowego kierownictwa resortu.
– Kluczem do skutecznej realizacji projektu w formule PPP jest odpowiednie rozłożenie ryzyka pomiędzy stronę publiczną a partnera prywatnego – zaznacza Mariusz Serwa, wiceprezes Stalexportu Autostrady. Dodaje, że odcinek A1 Piotrków – Rząsawa jest drogą o znacznym potencjale ruchu, co pozwoli stronie publicznej zastosowanie modelu finansowania bez angażowania funduszy Skarbu Państwa.
Według Jana Stylińskiego, prezesa Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, żadna instytucja finansowa nie wyłoży pieniędzy na projekt, w którym partner prywatny weźmie na siebie ryzyko ruchu i przychodów. Jego zdaniem jedyny możliwy do wdrożenia model to PPP oparte na opłacie za dostępność. Co więcej, rozwój tego modelu na szerszą skalę mógłby nastąpić tylko na drogach ekspresowych, a nie na autostradach.
Jak podaje „PB”, wynika to ze stanowiska Eurostatu, który twierdzi, że jeżeli w okresie eksploatowania trasy przez prywatnego partnera przychody od kierowców są wyższe niż połowa kosztów inwestycji, trzeba ją włączyć w dług publiczny. Na drogach ekspresowych opłaty są uiszczane tylko przez kierowców ciężarówek, co oznacza, że wpływy z opłat mogą być niższe od połowy kosztów. Dzięki temu projekt formalnie nie obciąży długu.






© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |