Partnerzy serwisu:

GDDKiA: Nawierzchnie betonowe to niższe koszty finansowe i społeczne

Edyta Wsół 06.11.2015

GDDKiA: Nawierzchnie betonowe to niższe koszty finansowe i społeczne
fot. SPC
Mimo że tylko 17% dróg krajowych w tej perspektywie powstanie w technologii betonowej, przedstawiciele branży asfaltowej nie przestają alarmować o negatywnych skutkach decyzji GDDKiA, która dopuściła zastosowanie innej technologii wykonania nawierzchni. „Winna” zamieszania instytucja tłumaczy, że jej intencją jest zapewnienie trwałości najbardziej obciążonych ciągów komunikacyjnych.
Beton na drogach obciążonych tranzytem

GDDKiA przypomina w piśmie skierowanym do Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, że zastosowanie nawierzchni betonowych na wybranych odcinkach dróg zapewni poza ich trwałością minimalizację kosztów finansowych i społecznych związanych z remontami dróg. Wówczas uciążliwe stają się wyłączenia odcinków z użytkowania.

Inwestor zaznacza, że trwałość dróg mogą zapewnić nie tylko nawierzchnie betonowe, ale i długowieczne oraz te o podwyższonym module sztywności. Te technologie są zdaniem GDDKiA optymalnym rozwiązaniem do zastosowania na trasach obciążonych ruchem tranzytowym.

Niech wygra najlepszy?

W specyfikacji przetargowej GDDKiA stosuje subklauzulę dotyczącą inżynierii wartości, która umożliwia oferowanie przez wykonawców zamawiającemu korzystnych rozwiązań, w tym zmianę technologii wykonania nawierzchni. Tak było w przypadku postępowania na wykonanie drogi S8 omijającej Janki i Raszyn – Strabag zaoferował GDDKiA zastosowanie nawierzchni długowiecznej opracowanej przez jej spółkę TPA, dzięki czemu uda się znacząco wydłużyć trwałość nawierzchni.

Beton w zgodzie z asfaltem

W aktualnym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 udział dróg betonowych w stosunku do całego zakresu rzeczowego programu wynosi około 17% ciągów głównych. Natomiast nawierzchnie dróg serwisowych i poprzecznych będą wykonane w technologii asfaltowej.

GDDKiA podkreśla, że poprzedni PBDK na lata 2011-2015 zakładał budowę dróg z nawierzchnia bitumiczną, zatem gdy pojawi się konieczność wykonania wymiany warstwy ścieralnej to roboty bitumiczne będą przeważały w zlecanych pracach utrzymaniowych.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Drogi w technologii betonowej
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony