Partnerzy serwisu:

GDDKiA: Nie ma zagrożeń dla programu inwestycyjnego

Roman Czubiński 23.05.2020

GDDKiA: Nie ma zagrożeń dla programu inwestycyjnego
fot. PORR
Środki na inwestycje drogowe nie tylko nie będą wycofywane z rynku, ale w kolejnych latach zostaną zwiększone – powiedział podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego pełniący obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski. Jak poinformował, wielkimi krokami zbliża się ogłoszenie pierwszego przetargu GDDKiA w formule PPP.
Żuchowski ponownie zapewnił, że plany inwestycyjne i przetargowe będą kontynuowane. – Inwestycje publiczne mają w obecnej sytuacji szczególne znaczenie. Mamy do czynienia ze sprzężeniem zwrotnym. Z punktu widzenia całego rynku inwestycyjnego ważna jest stabilność i przewidywalność. Branża obawia się o kontynuację zadań i liczbę zamówień na rynku, uspokajamy jednak: zapowiedzi z początku roku będą realizowane – podkreślił.

Plan GDDKiA na bieżący rok przewiduje ogłoszenie łącznie 25 nowych postępowań przetargowych. Jak dotąd ogłoszono 4, a kolejnych 6 jest w toku i należy – według Żuchowskiego – spodziewać się ogłoszenia ich jeszcze w drugim kwartale. – W bieżącym roku mamy już podpisanych 16 umów na kwotę przekraczającą 10 mld zł. Kolejne oczekują na podpisanie – liczę na to, że Krajowa Izba Odwoławcza szybko upora się z pracą i że nie będzie odwołań od następnych przetargów. Jeśli tak się stanie, plan 29 umów za łącznie 19 mld zł na ten rok byłby zrealizowany – stwierdził p. o. generalnego dyrektora. Podtrzymał także deklarację ogłoszenia kolejnych 15 postępowań w przyszłym roku.

Na rynek budowlany mają trafić w tym roku za pośrednictwem GDDKiA środki także z innych programów. – W perspektywie mamy program budowy 100 obwodnic. Tegoroczne zadania będą kosztowały ok. 3,5 mld zł. Będziemy chcieli ogłosić przetargi na obwodnice – między innymi – Chełma i Opatowa – poinformował Żuchowski.

Obecnie Dyrekcja realizuje 96 zadań wartych łącznie ponad 46 mld zł. Łącznie trwa budowa lub modernizacja ok. 1200 km dróg. 135 kolejnych zadań (2700 km) jest w trakcie przygotowywania. Szef GDDKiA ocenił, że realizacja wszystkich przygotowanych inwestycji potrwa co najmniej do roku 2026. – Liczymy, że inwestycje publiczne strony rządowej będą nie tylko podtrzymywane, ale i wznawiane. Podaż pieniędzy na rynku inwestycyjnym będzie jeszcze większa, niż dziś. Sieć naszych dróg musi być uzupełniana przez drogi samorządowe, tak by możliwe było sprawne rozprowadzanie ruchu – zastrzegł.

Żuchowski poruszył także temat inwestycji drogowej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – PPP to łańcuch naczyń połączonych. Zrobiliśmy wszystko, by uruchomić pierwsze takie postępowanie przetargowe – Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej w ciągu drogi S6. Europejski Bank Inwestycyjny zgodził się na całą procedurę, a Eurostat wyraził zgodę na to, by zobowiązania z tytułu inwestycji nie były zaliczane do długu publicznego. – Trwają ostatnie rozmowy o szczegółach finansowania z Ministerstwami: Finansów oraz Infrastruktury. Powstaje matryca ryzyk, dzieląca je między stronę publiczną i prywatną. Mam nadzieję, że niedługo rząd zatwierdzi plan. Wtedy będziemy już mogli ogłosić przetarg – zapowiedział. Jak zapewnił, GDDKiA wyciągnęła wnioski z doświadczeń realizowanych poprzednio odcinków koncesyjnych. Kolejne drogowe kontrakty PPP są przygotowywane.

Odnosząc się do kwestii spornych wokół starych kontraktów, szef GDDKiA stwierdził, że instytucja musi brać pod uwagę zarówno chęć polubownego rozstrzygnięcia, jak i troskę o pieniądze publiczne. – Musimy postępować racjonalnie. Tam, gdzie to możliwe, staramy się rozwiązywać problemy na bieżąco. Często na budowach decyzje techniczne i proceduralne generują koszty rzędu kilkudziesięciu milionów złotych – zaznaczył. Jak dodał, wszędzie, gdzie będą podstawy, do ugód będzie dochodziło. Przede wszystkim jednak – jak dodał – kontrakty muszą być realizowane.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony