GDDKiA: Nowy wskaźnik waloryzacyjny zastosowany na A1

fot. GDDKiA
Od blisko roku w kontraktach na budowę dróg obowiązuje nowy wskaźnik waloryzacyjny. Była już okazja by go zastosować – wykorzystano go przy rozliczania płatności za prace zabezpieczające na A1 obwodnicy Częstochowy. Wyliczony na nowych zasadach wskaźnik potwierdził wzrost cen.
Nowe zasady waloryzacji wprowadzone zostały do kontraktów zawieranych z GDDKiA 21 stycznia ub.r. Zastąpiły dotychczasową metodę weryfikacji ceny opartą na wskaźnikach GUS, która w praktyce – jak podkreślali wykonawcy – nie oddawała realnej sytuacji jaka była na rynku.
Obecne zasady zostały oparte o koszyk waloryzacyjny. W skład koszyka wchodzą główne elementy cenotwórcze wpływające na koszt kontraktu, jak ceny: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży, a także wskaźnik inflacji.
Była już okazja, by sprawdzić jak to działa. – Funkcjonowanie nowych zasad mogliśmy już zweryfikować przy rozliczaniu płatności za prace zabezpieczające na budowie A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia – informuje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Mowa o kontrakcie, który trzeba była dokończyć po rozwiązaniu umowy z konsorcjum na czele z Salini Polska. Umowa na niezbędne prace zabezpieczające, po przeprowadzeniu negocjacji bez ogłoszenia, została powierzona konsorcjum Strabag i Budimex.
Jak wypadły rozliczenia? W okresie od stycznia do września 2019 r. mnożnik korygujący ceny dla nawierzchni bitumicznej wyniósł 102,1381, natomiast dla nawierzchni betonowej 102,2848. – Wskaźniki potwierdzają tendencję wzrostową. W poprzedniej perspektywie limit waloryzacyjny wynosił na kontraktach 1 proc., co oznacza, że maksymalny mnożnik korygujący wynagrodzenie wykonawców dochodził do wartości 101 – stwierdza rzecznik GDDKiA.
Obecne zasady stosowane są przy comiesięcznych rozliczeniach z wykonawcami i podwykonawcami. Ryzyka podzielono po połowie pomiędzy wykonawcę i zamawiającego. Oznacza to, że waloryzacji podlega 50 proc. ceny kontrakt. Waloryzacji nie podlegają jedynie zmiany wprowadzane do kontraktu – te są wyceniane według cen bieżących.
Limit waloryzacji jest ustalony na poziomie +/- 5 proc. zaakceptowanej kwoty kontraktowej.
Obecne zasady zostały oparte o koszyk waloryzacyjny. W skład koszyka wchodzą główne elementy cenotwórcze wpływające na koszt kontraktu, jak ceny: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży, a także wskaźnik inflacji.
Była już okazja, by sprawdzić jak to działa. – Funkcjonowanie nowych zasad mogliśmy już zweryfikować przy rozliczaniu płatności za prace zabezpieczające na budowie A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia – informuje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Mowa o kontrakcie, który trzeba była dokończyć po rozwiązaniu umowy z konsorcjum na czele z Salini Polska. Umowa na niezbędne prace zabezpieczające, po przeprowadzeniu negocjacji bez ogłoszenia, została powierzona konsorcjum Strabag i Budimex.
Jak wypadły rozliczenia? W okresie od stycznia do września 2019 r. mnożnik korygujący ceny dla nawierzchni bitumicznej wyniósł 102,1381, natomiast dla nawierzchni betonowej 102,2848. – Wskaźniki potwierdzają tendencję wzrostową. W poprzedniej perspektywie limit waloryzacyjny wynosił na kontraktach 1 proc., co oznacza, że maksymalny mnożnik korygujący wynagrodzenie wykonawców dochodził do wartości 101 – stwierdza rzecznik GDDKiA.
Obecne zasady stosowane są przy comiesięcznych rozliczeniach z wykonawcami i podwykonawcami. Ryzyka podzielono po połowie pomiędzy wykonawcę i zamawiającego. Oznacza to, że waloryzacji podlega 50 proc. ceny kontrakt. Waloryzacji nie podlegają jedynie zmiany wprowadzane do kontraktu – te są wyceniane według cen bieżących.
Limit waloryzacji jest ustalony na poziomie +/- 5 proc. zaakceptowanej kwoty kontraktowej.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |