Partnerzy serwisu:

GDDKiA: Ponowne wykorzystanie demontowanych przęseł mostowych jest nieopłacalne

Kasper Fiszer 18.08.2019

GDDKiA: Ponowne wykorzystanie demontowanych przęseł mostowych jest nieopłacalne
Stalowy most drogowy w Toruniufot. Mateuszgdynia, lic. CC BY-SA 4.0
W drogownictwie, inaczej niż w kolejnictwie, praktycznie nie stosuje się rozwiązania polegającego na ponownym wykorzystaniu demontowanego przęsła mostowego, jeśli jest ono w wystarczająco dobrym stanie technicznym. Jego wykorzystanie rozważano przy okazji rozbiórki przeprawy w Cigacicach. Okazało się jednak, że taniej będzie wybudować w innej lokalizacji całkiem nowy most.
Niedawno opublikowaliśmy na naszych łamach materiał dotyczący ponownego wykorzystywania przęseł ze zdemontowanych mostów i wiaduktów kolejowych. Podobne przypadki w drogownictwie są bardzo rzadkie. Dlaczego?

O sensie przenoszenia mostu decyduje ekonomia

Na liniach kolejowych często wykorzystywane są bowiem konstrukcje stalowe. Tymczasem obiektów o tej konstrukcji na drogach jest znacznie mniej w porównaniu do ogólnej liczby przepraw. Dużo więcej mostów czy wiaduktów kolejowych pozostających w dobrym stanie technicznym jest też rozbieranych w związku z podnoszeniem parametrów technicznych tras.

– Tymczasem w ciągach dróg krajowych obiekty projektowane są obecnie na tę samą klasę obciążenia bez względu na natężenie ruchu. To powoduje, że stare konstrukcje stalowe, jeśli już są rozbierane, teoretycznie mogłyby być wykorzystane [jedynie] na drogach niższych kategorii – mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Jednak w praktyce o zasadności takich działań decyduje sens ekonomiczny – podkreśla. Tłumaczy, że rozbiórka obiektu w taki sposób, by most dało się odtworzyć gdzie indziej, okazuje się zbyt droga.

GDDKiA analizowała możliwość przeniesienia mostu z Cigacic

– Pokazała to analiza możliwości wykorzystania w innym miejscu konstrukcji mostu na Odrze w Cigacicach, który powstał w latach 80. zeszłego stulecia. Wskazała ona, że rozwiązaniem tańszym będzie zaprojektowanie i wykonanie nowego mostu dla konkretnej nowej lokalizacji – argumentuje nasz rozmówca. Na wynik badań wpłynęło również to, że do starego mostu i tak należałoby dobudować nowe elementy, bo w przeciwnym razie konstrukcja byłaby za krótka.

Jan Krynicki zauważa też, że nie tylko największe konstrukcje mostowe projektowane są każdorazowo na potrzeby wynikające z konkretnej lokalizacji powstających obiektów. Nic nie wskazuje na to, by trend ten miał się zmienić.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony