Partnerzy serwisu:

GDDKiA powtarza przetarg na A18 Olszyna – Golnice. Liczy się tylko cena

Leonard Dolecki 05.06.2019

GDDKiA powtarza przetarg na A18 Olszyna – Golnice. Liczy się tylko cena
fot. GDDKiA
Zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad powtarza przetarg na przebudowę południowej jezdni autostrady A18 na odcinku Olszyna – Golnice. Trasa liczy niemal 22 km i jest obecnie w bardzo złym stanie.
Zadaniem wykonawcy będzie przebudowa południowej jezdni autostrady A18 Olszyna – Golnice na odcinku od km 11+860 do km 33+760 wraz z budową Obwodu Utrzymania Autostrady i przygotowaniem zaplecza. Długość trasy to 21,9 km.

View Larger Map

Według planu inwestycja ma zostać zrealizowana w ciągu 25 miesięcy od dnia podpisania umowy. Będzie ona zlokalizowana w powiatach żarskim i żagańskim, w gminach Trzebiel, Lipinki Łużyckie, Żary, Wymiarki i Iłowa.

Czy zmniejszone ryzyko obniży cenę?

Na oferty zamawiający czeka do 20 lipca br. Zgodnie z założonymi kryteriami będą one ocenione tylko pod względem ceny co jest dużą zmianą w porównaniu do poprzedniego przetargu. Wcześniej inwestor miał brać pod uwagę: cenę (55%), przedłużenie okresu gwarancji jakości (10%), równość podłużną nawierzchni (10%), termin realizacji kontraktu (10%), doświadczenie dyrektora kontraktu (5%) oraz przejęcie części ryzyka przedłużenia czasu na ukończenie z tytułu wyjątkowo niesprzyjających warunków atmosferycznych (10%).

Takie podejście do tej inwestycji zapowiadał niedawno Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Tomasz Żuchowski. – Kryteria pozacenowe się nie sprawdzają – ocenił szef GDDKiA. Jego zdaniem, wykonawcy w aspektach pozacenowych oferują maksymalne parametry i ostatecznie i tak konkurują ceną. Z drugiej strony oferowane parametry jakościowe, które jednak są wyceniane w ofertach, po latach będą bardzo trudne, a wręcz niemożliwe do wyegzekwowania.

Ostatecznie oznacza to, że z wykonawcy zdjęta zostanie część ryzyka co ma doprowadzić do obniżenia cen (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

Mało brakowało

Poprzedni przetarg ruszył pod koniec 2018 roku, a oferty na jego realizację poznaliśmy w lutym br. Przy budżecie równym 303,82 mln zł GDDKiA otrzymała propozycje w zakresie cenowym 308,206 – 332,333 mln zł. Oznaczało to, że do podpisania umowy zabrakło „tylko” 4,386 mln zł.

est to ciekawe w porównaniu z działaniami Generalnej Dyrekcji w innych regionach kraju. W województwie opolskim, w przypadku przetargu na projekt i budowę obwodnicy Olesna, w którym oferty poznaliśmy również w lutym br., do budżetu należało dołożyć 51 mln zł. Kryteria w tym postępowaniu były bardzo podobne do tych stosowanych w pierwszym konkursie na A18 Olszyna – Golnice i również przerzucały dużą część ryzyka na wykonawcę. Mimo to zdecydowano się na podpisanie kontraktu (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

Kwestią, która przeważyła, mogło być to, że w województwie opolskim równolegle prowadzono przetarg na budowę obwodnicy Praszki, w którym GDDKiA otrzymała propozycje poniżej budżetu. Ostatecznie zaoszczędzono 19,778 mln zł. Niemniej jednak, przerzucając tę kwotę na konto postępowania, w którym funduszy brakowało, nadal dołożyć trzeba było ponad 30 mln zł.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony