Partner serwisu

GDDKiA przystosowuje drogi do zmian klimatu

Dominik Kaługa 29.11.2021

GDDKiA przystosowuje drogi do zmian klimatu
fot. GDDKiA
Zmiany klimatu wpływają na zwiększenie liczby ekstremalnych zjawisk pogodowych, które z kolei niekorzystnie oddziałują na infrastrukturę drogową. GDDKiA podejmuje działania, które mają sprzyjać ochronie środowiska i przeciwdziałać niekorzystnym zmianom klimatu.
Z danych zgromadzonych przez GDDKiA w latach 2004 - 2016 roku wynika, że spośród 3,3 tys. zdarzeń wymagających pracy zespołów utrzymania dróg, 32,6 proc. było efektem porywistego wiatru. Intensywne opady deszczu odpowiadały za 22,3 proc., a intensywne opady śniegu za 15,5 proc. zdarzeń. Wśród pozostałych czynników znalazły się m.in. powodzie (8,4 proc.), mróz i niskie temperatury (4,1 proc.) czy wyładowania atmosferyczne (3 proc.) i fale upałów (2,4 proc.). Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej oszacował, iż aż czterokrotnie od lat 90. ubiegłego wieku wzrosła roczna liczba występujących w Polsce tornad. To również generuje dodatkowe ryzyka dla funkcjonowania infrastruktury drogowej.

Do zdarzeń pogodowych najczęściej dochodziło w styczniu (w 17,9 proc. przypadków), lipcu (15,7 proc.) oraz w maju (11,9 proc.). Najspokojniejszy pod tym względem był kwiecień (2,8 proc.) oraz wrzesień (3,4 proc.). Prace badawcze zakładały również to, na których drogach najrzadziej do tych zdarzeń dochodziło. W omawianym okresie najrzadziej pojawiały się na autostradach i drogach ekspresowych niż na innych drogach zarządzanych przez GDDKiA. W 8,6 proc. przypadków niemożliwe lub częściowo niemożliwe było funkcjonowanie infrastruktury drogowej dotkniętej danym zdarzeniem. Około 2/3 wszystkich zdarzeń spowodowało zakłócenia w ruchu pojazdów.

GDDKiA poinformowała o działaniach, które podejmuje, by chronić środowisko i włączać się w ten sposób w przeciwdziałania zmianom klimatu. Wśród nich wymienia m.in. umowę z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych. Kooperacja ma na celu racjonalne i bezpieczne dla środowiska wykorzystanie na terenach leśnych wody odprowadzanej z dróg. Plan zakłada budowę zbiorników i urządzeń podczyszczających wody opadowe i roztopowe. Dalej, po lesie rozprowadzi je system rowów z urządzeniami piętrzącymi i filtrującymi. Współpraca umożliwi racjonalne i bezpieczne dla środowiska wykorzystanie wód na terenach leśnych.

GDDKiA realizowała także projekt dotyczący klimatu - w ramach inicjatywy Jaspers - wspólnie z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI). Uzgodniono działania, jakie wpływają na zmniejszenie ryzyka dla infrastruktury drogowej, spowodowanego zdarzeniami pogodowymi. Plan zakłada przebudowę systemów odwodnienia oraz określa minimalny dystans pomiędzy krawędzią drogi a drzewami. Możliwe jest również przeciwdziałanie fali ciepła, która wpływa na uszkodzenia nawierzchni. Aby temu zaradzić planowane są wzmocnienia dróg oraz ograniczenia w ruch dla transportu ciężkiego. Wsparciem w realizacji tych prac mogą być środki unijne.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony