Partner serwisu

GDDKiA rozbuduje 1815 km istniejących dróg

inf. pras 19.08.2021

GDDKiA rozbuduje 1815 km istniejących dróg
fot. GDDKiA
Prowadzone przez GDDKiA zadania inwestycyjne obejmują nie tylko autostrady i drogi ekspresowe, ale także drogi klasy GP (główne ruchu przyspieszonego) i G (główne). Realizowane są kompleksowe rozbudowy (lub przebudowy) istniejących dróg, powstają chodniki, przejścia dla pieszych i ścieżki rowerowe. Budowane są też zatoki autobusowe i sygnalizacja świetlna. Na etapie przygotowania, realizacji i rozliczenia znajduje się obecnie 586 zadań na istniejącej sieci - podaje dyrekcja.
Jak informuje GDDKiA, w ramach rozbudowy drogi krajowej, nawierzchnia konstrukcji drogi dostosowywana jest do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś, czyli ruchu pojazdów ciężarowych o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony. Projektowany przekrój to najczęściej droga jednojezdniowa, z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m oraz opaskami (stanowiącymi część pobocza, po obu stronach jezdni) o szerokości 0,5 m.

W zależności od stanu technicznego i nośności, obiekty inżynierskie w ciągu rozbudowywanej drogi są remontowane lub budowane od podstaw. Tam, gdzie droga przechodzi przez tereny zurbanizowane, powstają chodniki i ścieżki rowerowe. Przebudowywane są też skrzyżowania, zatoki autobusowe i odwodnienie drogi. Budowane są również m.in. ekrany przeciwhałasowe, kanały technologiczne, azyle dla pieszych oraz lewoskręty.

275 zadań na istniejącej sieci

Jak czytamy w komunikacie, na etapie przygotowania jest obecnie 219 zadań dotyczących rozbudowy (lub przebudowy) blisko 1660 km dróg. W wielu przypadkach są to wielokilometrowe ciągi tych dróg. Rozbudowana zostanie m.in DK22 na długości ponad 256 km od Kostrzyna nad Odrą do Elbląga, ok. 190 km DK79 w woj. mazowieckim, świętokrzyskim i małopolskim, ok. 82 km DK36 w woj. wielkopolskim i dolnośląskim, ok. 75 km DK74 w woj. lubelskim, 56 km DK65 w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim czy 52 km DK60 w woj. łódzkim i mazowieckim.

W realizacji są 43 zadania o długości ok. 155 km. Wśród nich m.in. rozbudowa DK61 Legionowo - Zegrze (woj. mazowieckie), rozbudowa DK21 Słupsk - Ustka (woj. pomorskie) czy rozbudowa DK28 Przemyśl - Medyka (woj. podkarpackie).

13 zadań o długości ok. 26 km zostało zakończonych w ostatnim czasie, ale wciąż trwają ich ostateczne rozliczenia. Dotyczy to m.in. przebudowy drogi krajowej nr 66 w m. Szepietowo (woj. podlaskie) czy rozbudowy DK74 na odcinku Frampol - Gorajec (woj. lubelskie).

BRD i ITS


Jak podaje dyrekcja, w ramach inwestycji realizowanych na istniejącej sieci aż 268 dotyczy zadań z obszaru bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Oprócz tego zrealizowane zostaną także m.in. inwestycje z obszaru inteligentnych systemów transportowych (ITS). Łącznie z zadaniami związanymi z rozbudową lub przebudową dróg na istniejącej sieci zrealizowanych będzie 586 inwestycji, które znajdują się na różnym etapie zaawansowania.

Zdaniem GDDKiA, nie tylko budowa nowych tras, ale również powyższe działania na istniejącej sieci dróg, przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg krajowych. Celem jest osiągnięcie spójnej sieci połączeń drogowych o wysokim standardzie bezpieczeństwa. Dla wszystkich użytkowników nie tylko kierowców, ale również niechronionych uczestników ruchu - pieszych i rowerzystów. Zastosowane rozwiązania inżynierskie przekładają się nie tylko na komfort kierowców, ale również zmniejszają oddziaływanie ruchu na otoczenie, np. poprzez zmniejszenie hałasu - podsumowuje.

GDDKiA opublikowała wykaz zadań na sieci (stan na 18 sierpnia 2021 r.) w trakcie realizacji i przygotowaniu:
Przetargi na zadania będące w przygotowaniu planowane są do ogłoszenia do końca 2021 r i w 2022 r.

PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony