Partnerzy serwisu:

GDDKiA: W 2020 r. powstało 16 nowych obiektów mostowych

Magdalena Romanowska 23.01.2021

GDDKiA: W 2020 r. powstało 16 nowych obiektów mostowych
fot. GDDKiA
W wyniku realizacji zadań drogowych w 2020 r. do ruchu zostało oddane prawie 140 km nowych dróg, a przy tym także nowo wybudowane mosty, estakady i przepusty. W sumie powstało 16 nowych obiektów drogowych. Największym z nich jest most w ciągu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. W 2021 r. w budowie będzie ponad 50 nowych obiektów, w tym most nad Sanem w ciągu drogi ekspresowej S19 czy most nad Wkrą koło Strzegowa w ciągu przyszłej S7.
Oprócz wybudowania 16 nowych obiektów tego w ramach działań na istniejącej sieci dróg wyremontowano 27 mostów. W realizacji jest 96 zadań obejmujących budowę nowych dróg o łącznej długości ponad 1225,2 km. Trwa również remont 40 starych przepraw i budowa 55 nowych.

Największym obiektem powstałym w roku 2020 r. był ten zbudowany w ciągu przyszłej Południowej Obwodnicy Warszawy S2. Jest to jednocześnie jedenasty most w Warszawie, dziewiąty drogowy i drugi w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest też najdłuższym mostem w stolicy i największym z tego rodzaju obiektów oddanych w ubiegłym roku w całym kraju. Nowa przeprawa to dwa niezależne obiekty o długości całkowitej blisko 1506 m każdy. Most nad nurtem Wisły ma długość prawie 534 m, a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio niemal 349 m (po stronie Wilanowa) oraz ok. 629 m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po obu stronach mostu.

W nurcie rzeki znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami. Pod fundamenty mostu wywiercono 320 pali o średnicy aż 1,5 m (tzw. pale wielkośrednicowe DN 1500). Niektóre z nich nawet na głębokość 27 m poniżej dna Wisły, żeby ustabilizować grunt. W części zalewowej mostu, po stronie Wilanowa i Wawra, przy budowie fundamentów wykorzystano prefabrykowane pale żelbetowe o łącznej długości około 25,7 km. Stal zbrojeniowa dla samego mostu, którą dowieziono ponad 320 kursami ciężarówek, to łącznie ok. 10 000 ton. Beton dostarczono w sumie 12 tysiącami kursów betoniarek.

Most to jedna czwarta wartości POW

Koszt budowy całego odcinka S2, od węzła Warszawa Wilanów do węzła Wał Miedzeszyński, to ok. 758 mln zł. Koszt budowy nowego mostu na Wiśle, w kwocie ok. 190 mln zł, stanowił jedną czwartą wartości całego kontraktu.

W grudniu została oddana tzw. zawrotka na ursynowskim odcinku. Dała ona kierowcom dodatkową możliwość zjazdu z S2 w ul. Puławską w stronę centrum. Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku to ok. 89 proc. Zgodnie z podpisanym aneksem do umowy wydłużono czas na ukończenie robót do końca marca 2021 r. Powodem wydłużenia czasu na ukończenie była m.in. długotrwała procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz proces zawierania umów z gestorami sieci. Kierowcy pojadą tunelem w II kwartale 2021 r., po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.

Przekrój obiektów inżynierskich


Podczas budowy nowych odcinków dróg powstaje wiele obiektów inżynierskich, oprócz mostów również estakady i przepusty. Niektóre z nich pełnią również funkcje przejść dla zwierząt. Przy budowie S17 pomiędzy węzłem Lubelska a końcem obwodnicy Kołbieli obok charakterystycznego starego mostu na Świdrze powstał nowy, składający się z dwóch oddzielnych obiektów.

Dwiema jezdniami obwodnicy Kołbieli i odcinka między węzłem Lubelska a końcem obwodnicy kierowcy mogą jeździć od lipca ubiegłego roku. Wartość dwóch kontraktów (węzeł Lubelska − obwodnica Kołbieli oraz obwodnica Kołbieli) to w sumie ok. 596 mln zł, a całkowity koszt (włączając m.in. prace projektowe, archeologiczne, wykup gruntów, czy nadzór budowlany) to ok. 1,2 mld zł.

W grudniu minionego roku zakończono wyczekiwaną przez kierowców obwodnicę Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10. Obwodnica Wałcza omija miasto od północy. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na trasie powstało w sumie 13 wiaduktów, 2 mosty, 4 wiadukty ekologiczne, a tylko w 2020 r. 2 estakady przechodzące nad obniżeniem terenu. Dłuższa z nich, o 13 przęsłach, zrealizowana metodą nasuwania podłużnego, ma 764 m długości. Krótsza, o pięciu przęsłach, mierzy 278 m długości.

W grudniu 2020 r. informowaliśmy również o zakończeniu budowy nowego mostu na Podkarpaciu, czyli inwestycji w ciągu drogi krajowej nr DK-28, realizowanej przez firmę Strabag. Przeprawa powstała w miejscowości Sieniawa.

Na realizowanych obecnie inwestycjach powstaje m.in. most nad Sanem w ciągu drogi ekspresowej S19 o długości ok. 393 m, most nad Wkrą koło Strzegowa w ciągu przyszłej S7. Budowany jest również nowy most na Dunajcu w Kurowie w ciągu DK-75. Jego długość wyniesie 602 m, a koszt budowy (wraz z nowym odcinkiem drogi i rozbiórką starego mostu) to blisko 190 mln zł.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony