Partnerzy serwisu:

GDDKiA: W budowie 9 tuneli, pierwszym pojedziemy w 2021 r.

Magdalena Romanowska 25.12.2020

GDDKiA: W budowie 9 tuneli, pierwszym pojedziemy w 2021 r.
fot. GDDKiA
Na koniec 2020 r. w budowie z ramienia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pozostaje dziewięć tuneli o długości około 14 km. Są to między innymi tunele pod Ursynowem w Warszawie na drodze ekspresowej S2 stanowiącej Południową Obwodnicę Warszawy, w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały oraz pierwszego z dwóch tuneli w Sudetach w ciągu S3, którego budowa ruszyła niedawno. Niektórymi z nich będzie można przejechać w na przełomie 2021 i 2022.
Jak zapowiada GDDKiA, najszybciej, bo w 2021 r. będziemy mieć szansę skorzystania z tunelu pod Ursynowem. Obiekt o długości ponad 2,3 km, poprowadzony między innymi pod pierwszą linią metra (M1), będzie najdłuższym tunelem w terenie miejskim w Polsce. Powstaje on pod Ursynowem, w zurbanizowanym terenie pod istniejącą już infrastrukturą podziemną.

Każda z dwóch jezdni w tunelu, o nawierzchni betonowej, będzie mieć szerokość ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane będą drogi ewakuacyjne o szerokości 1 metra od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzić na skarpie za ul. Nowoursynowską w Warszawie.

Tunel realizowany jest metodą podstropową, gdzie najpierw wykonano ściany szczelinowe, a nich strop, spod którego wybrano grunt. W zakresie robót zasadniczych zużyte zostanie ok. 315 tys. m3 betonu oraz ok. 33,7 tys. ton stali.

Budują się tunele w ciągu Zakopianki 

Dwa ponad dwukilometrowe tunele powstają w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7 Naprawa – Skomielna Biała. Tunele mają długość 2058 m, każdy o jednym kierunku jazdy, dwóch pasach – ruchu, jednym pasie awaryjnym i jednym pasie ewakuacyjnym. Szerokość tunelu w wyłomie ma 17,31 18,31 m. Między tunelami jest filar o szerokości 14 m. Tunele połączone będą przewiązkami co 172,5 m.  

Obie nitki tunelu zostały przebite w kwietniu br. Ten newralgiczny odcinek Zakopianki ma być gotowy w 2021 roku. Za jego realizację odpowiada Astaldi. 

Dwa tunele w ciągu S3

Pierwszy obiekt w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (TS26) o długości ok. 2300 m będzie najdłuższy tunel pozamiejskim. Jest drążony w skale powstaje pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, przecinając Góry Wałbrzyskie. Będzie to dwunawowy tunel o rozdzielonym ruchu w przeciwnych kierunkach. Jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu (2 razy po 3,5 m) i pasie awaryjnym (2,5 m). Ponadto wybudowany będzie również chodnik dla obsługi i ewakuacji po obu stronach jezdni. Nawierzchnia w tunelu będzie betonowa. Tunel będzie wyposażony w indywidualnie zaprojektowaną wentylację mechaniczną wzdłużną.

W ramach wyposażenia tunelu przewidujemy systemy bezpieczeństwa i sterowania tunelem, podłączone do zasilania podstawowego i rezerwowego. Są to m.in. system wykrywania i sygnalizacji pożaru, system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych czy system automatycznego sterowania i zarządzania tunelem.

Drugi, 300-m tunel wykonywany metodą odkrywkową powstaje w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra. Zlokalizowany jest niedaleko miejscowości Gostków w województwie dolnośląskim. Będzie on dwunawowy, o rozdzielonym ruchu w przeciwnych kierunkach. W każdej nawie będzie jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu (2 razy po 3,5m) i pasie awaryjnym (2,5 m). Ponadto wyposażony będzie w chodnik dla obsługi i ewakuacji po obu stronach jezdni. Nawierzchnia zastosowana w tunelu będzie betonowa.

Jedną z ważniejszych inwestycji jest również drążenie tunelu pod Świną. Budowany jest w dwóch technologiach odcinki wlotowe, ok. 100 m po stronie wyspy Wolin i ok. 200 m po stronie wyspy Uznam w technologii stropowej z zabezpieczeniem wykopu ścianami szczelinowymi jest w trakcie realizacji. Obecnie trwają prace przygotowawcze do rozpoczęcia przebijania 1485 m w technologii wiercenia maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine).

Dwa tunele na S52 Północnej Obwodnicy Krakowa 

W ciągu drogi ekspresowej S52 Południowej Obwodnicy Krakowa metodą rozkopową (ściany szczelinowe) będzie wykonany tunel o długości 653 m. Szerokość tunelu będzie łącznie wynosiła 37,0 m. W tunelu będą trzy pasy ruchu pod 3,5 m oraz pas awaryjny 2,5 m. Nawierzchnia w tunelu będzie betonowa, zaś system wentylacji poprzeczny.

Koszt wykonania tunelu bez wyposażenia to kwota 135 mln zł. Przeliczając to na długość tunelu, koszt budowy jednego kilometra to kwota nieco ponad 200 mln zł. i Wyposażenie i instalacje tunelu to kolejne 34 mln zł. Budynki techniczne przy tunelu lądowisko dla helikopterów – 3 mln zł. Podsumowując, łączny koszt wybudowania jednego kilometra takiego tunelu z wyposażeniem i niezbędnymi systemami to około 263 mln zł netto.

Również w ciągu drogi ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa powstanie drugi tunel wykonany metodą rozkopową. Ten będzie miał długość 496 m i szerokość od prawie 37 do ponad 39 m. W tunelu będą trzy pasy ruchu po 3,5 m oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Nawierzchnia w tunelu będzie betonowa, zaś system wentylacji poprzeczny.

Tunele w ciągu S19 Rzeszów Południe – Babica i S1 obejścia Węgierskiej Górki


Tunel w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica o długości około 2250 m będzie zrealizowany w ramach budowy drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. Tunel przebiega na granicy powiatów rzeszowskiego oraz strzyżowskiego, pod wzniesieniem Pogórza Strzyżowskiego w ciągu projektowanej drogi ekspresowej S19. Z uwagi na przewóz materiałów niebezpiecznych, kategoria, na jaką projektowany jest tunel, to kategoria A, dla której nie ma ograniczeń dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych. Tunel taki nie jest oznakowywany, a wjazd do niego jest dozwolony bez względu na przewożony towar i jego wagę.

Obiekt sklasyfikowano jako dwunawowy tunel drogowy o zmiennym nachyleniu oraz obudowie żelbetowej, wykonywany z dużym prawdopodobieństwem metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine).

Ostatnie na liście pozostających na ten moment (grudzień 2020 r.) w budowie tuneli są dwa obiekty w ciągu drogi ekspresowej S1 – obejście Węgierskiej Górki. Ich drążenie ruszyło w listopadzie 2020 r. Na 8,5-kilometrowym odcinku powstaną aż cztery takie obiekty tunelowe, w tym dwa o długościach 840 m oraz blisko 1000 m. Koszt (netto) zbudowania kilometra jednej nawy pierwszego tunelu razem z wyposażeniem to kwota około 117,3 mln zł. W przypadku drugiego jest to kwota około 120 mln złotych (netto).



PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Obiekty inżynierskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony