Partnerzy serwisu:

Głuchołazy chcą obwodnicy zamiast przebudowy DK-40

Elżbieta Pałys 27.11.2018

Głuchołazy chcą obwodnicy zamiast przebudowy DK-40
Fot. Google Maps
Przez Głuchołazy przebiega droga krajowa nr 40 prowadząca w kierunku granicy z Czechami. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje przebudowę trasy przecinającej miasto. Tymczasem samorządowcy, w ślad za głosami mieszkańców, apelują, by zamiast przebudowywać drogę, zaplanować obwodnicę miasta.
Burmistrz miasta napisał w tej sprawie do premiera, a nowa rada miejska przyjęła uchwałę dotyczącą budowy obwodnicy na swojej pierwszej sesji.

Przebudowa DK-40 na terenie Głuchołaz jest zaplanowana w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Ma być zrealizowana w latach 2020- 2021. W pierwszym etapie prace obejmą odcinek o długości 900 m znajdujący się w ścisłym centrum Głuchołaz.



Wyświetl większą mapę

Burmistrz miasta Edward Szupryczyński, w piśmie do premiera przyznaje, że decyzje o przebudowie drogi przyjął z zadowoleniem, jednak po analizie argumentów za i przeciw wnosi o jej zmianę. Chodzi o to, by zamiast przebudowywać drogę w istniejącym śladzie, wybudować obwodnicę.

Jakie argumenty wskazuje miasto? Przede wszystkim chodzi o to, że po przebudowie przez miasto nadal będzie się odbywał ruch tranzytowy, w tym ciężarowy do i z Czech. – W mojej ocenie po przebudowie DK nr 40 w centrum miasta nadal będą korki w godzinach szczytu – pisze burmistrz.

Wskazuje przy tym, że droga przez Głuchołazy jest najkrótszym połączeniem z siecią TEN-T (A4) dla przygranicznego terenu Jeseników po stronie czeskiej, co także jest argumentem za budową obwodnicy. Ponadto, gdyby ona powstała, biegłaby w sąsiedztwie przygotowywanych przez gminę terenów inwestycyjnych, co korzystnie wpłynęłoby na rozwój lokalny.

Obwodnica mogłaby także pełnić funkcję dodatkowego mostu. Obecnie w mieście jest tylko jedna przeprawa przez rzekę Biała Głuchołaska. Znajduje się ona w ciągu DK-40. W sytuacjach kryzysowych jak uszkodzenie mostu, czy też jego zamknięcie obie części miasta zostają od siebie odcięte. „Budowa obwodnicy zapewni miastu drugi most radykalnie poprawiając bezpieczeństwo mieszkańców w sytuacjach kryzysowych’ – wskazuje burmistrz.

Nota bene swoistą sytuacją kryzysową byłaby już sama przebudowa DK-40, która wymagałaby zamknięcia mostu, wprawdzie z obiektem tymczasowym, jednak z ograniczeniem transportu do 3,5 t.

Miasto przygotowało wstępną koncepcję obwodnicy według trzech propozycji tras zbieżnych ze studium zagospodarowania przestrzennego gminy. Jak podkreślają samorządowcy, budowa obejścia miasta jest także zgodna z planem zagospodarowania przestrzennego województwa opolskiego oraz strategią rozwoju województwa opolskiego.

Obwodnica miasta miałaby ok. 7 km długości. Jej koszt samorządowcy szacują na ok. 100 mln zł, przy czym sama przebudowa to wydatek rzędu 60 mln zł.

Włodarze miasta są jednak przekonani, że efekt końcowy w przypadku droższej inwestycji będzie nieporównanie wyższy.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony