Grudziądz: Obcięcie wpływów samorządom oznacza zmniejszenie liczby inwestycji drogowych

Droga osiedlowa w Grudziądzufot. AlexKazakhov, domena publiczna
Drogi
Władze Grudziądza spodziewają się, że proponowane przez rząd zmiany podatkowe doprowadzą do istotnego zmniejszenia wpływów budżetowych samorządów. To zaś ma przełożyć się w dłuższej perspektywie czasowej na zmniejszenie zdolności miasta do zaciągania zobowiązań. Skutkiem może okazać się ograniczenie skali inwestycji finansowanych z kredytów.
Jedną z najważniejszych inwestycji drogowych prowadzonych obecnie przez miasto Grudziądz jest przebudowa ul. Południowej o wartości ok. 3 mln zł, która finansowana jest ze środków własnych. Za 1,3 mln zł przebudowywana jest natomiast ul. Północna. Również w tym przypadku miasto nie korzysta z dofinansowań zewnętrznych. Najdroższym z toczących się zadań jest natomiast budowa łącznika pomiędzy Waryńskiego a Rapackiego, na którą poświęcono 10 mln zł.
Madchodzą chude lata inwestycyjne?
Jakie są plany miasta na kolejne lata? – Priorytetem jest głównie przebudowa bądź budowa dróg lokalnych w różnych częściach Grudziądza – mówi Karol Piernicki, rzecznik prasowy prezydenta miasta. Na razie lokalne władze nie przygotowały konkretnych planów dotyczących wykorzystania zapowiadanych subwencji rozwojowych dla miast. Tłumaczą, że instrument nie został jeszcze w pełni opracowany i nie można go traktować jako pewnego źródła finansowania określonego rodzaju inwestycji. Póki co nie ma też żadnych decyzji w sprawie środków z rządowego programu Polski Ład.
Nasz rozmówca przewiduje jednocześnie, że anonsowane przez rząd zmiany dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych wpłyną na zmniejszenie dochodów bieżących jednostek samorządu terytorialnego, a władze centralne nie planują innych zmian prawnych, które by to zrekompensowały. – Będziemy zmuszeni do cięcia wydatków bieżących – stwierdza. W pierwszej kolejności ma to dotknąć sektorów edukacji i pomocy społecznej, ale UM Grudziądz zakłada, że obniżenie nadwyżki operacyjnej w kolejnych latach obniży zdolność jednostek miejskich do zaciągania zobowiązań, co przełoży się na zmniejszenie skali inwestycji, w tym drogowych, finansowanych z kredytów lub emisji obligacji.
Nie ma problemów z ekipami budowlanymi, ale z materiałami już tak
– Obecny stan infrastruktury drogowej jest zadowalający – przekonuje przedstawiciel magistratu. Jednocześnie przyznaje, że cały czas na mapie miasta można znaleźć miejsca, w których konieczne jest wykonanie przebudów, budów lub modernizacji ulic i chodników. Cały czas mają więc trwać próby pozyskania środków zewnętrznych na tego rodzaju prace.
W okresie pandemii koronawirusa miasto nie odczuło drastycznego zmniejszenia tempa zleconych prac budowlanych. – Większy problem rodzi się z cenami i dostępnością materiałów – zaznacza Karol Pierrnicki. Ich pozyskanie ma być teraz znacznie droższe niż do marca 2020 r.
Madchodzą chude lata inwestycyjne?
Jakie są plany miasta na kolejne lata? – Priorytetem jest głównie przebudowa bądź budowa dróg lokalnych w różnych częściach Grudziądza – mówi Karol Piernicki, rzecznik prasowy prezydenta miasta. Na razie lokalne władze nie przygotowały konkretnych planów dotyczących wykorzystania zapowiadanych subwencji rozwojowych dla miast. Tłumaczą, że instrument nie został jeszcze w pełni opracowany i nie można go traktować jako pewnego źródła finansowania określonego rodzaju inwestycji. Póki co nie ma też żadnych decyzji w sprawie środków z rządowego programu Polski Ład.
Nasz rozmówca przewiduje jednocześnie, że anonsowane przez rząd zmiany dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych wpłyną na zmniejszenie dochodów bieżących jednostek samorządu terytorialnego, a władze centralne nie planują innych zmian prawnych, które by to zrekompensowały. – Będziemy zmuszeni do cięcia wydatków bieżących – stwierdza. W pierwszej kolejności ma to dotknąć sektorów edukacji i pomocy społecznej, ale UM Grudziądz zakłada, że obniżenie nadwyżki operacyjnej w kolejnych latach obniży zdolność jednostek miejskich do zaciągania zobowiązań, co przełoży się na zmniejszenie skali inwestycji, w tym drogowych, finansowanych z kredytów lub emisji obligacji.
Nie ma problemów z ekipami budowlanymi, ale z materiałami już tak
– Obecny stan infrastruktury drogowej jest zadowalający – przekonuje przedstawiciel magistratu. Jednocześnie przyznaje, że cały czas na mapie miasta można znaleźć miejsca, w których konieczne jest wykonanie przebudów, budów lub modernizacji ulic i chodników. Cały czas mają więc trwać próby pozyskania środków zewnętrznych na tego rodzaju prace.
W okresie pandemii koronawirusa miasto nie odczuło drastycznego zmniejszenia tempa zleconych prac budowlanych. – Większy problem rodzi się z cenami i dostępnością materiałów – zaznacza Karol Pierrnicki. Ich pozyskanie ma być teraz znacznie droższe niż do marca 2020 r.
Komentarze:
Koronawirus a transport

Bielsko-Biała podnosi ceny biletów i przesuwa zakupy taboru, ale planuje już kolejne inwestycje
2,8k


Zakaz lotów do Wielkiej Brytanii. LOT wysyła Dreamlinera, będzie rozporządzenie i dodatkowe testy
10

Ryanair, Wizz Air i inne linie przygotowują się na zakaz lotów do Wielkiej Brytanii [Aktualizacja]
0
