Partner serwisu

Grupa ZUE poprawiła zysk i marżę

inf. pras. 19.05.2022

Grupa ZUE poprawiła zysk i marżę
fot. ZUE
W I kwartale 2022 r. ZUE wyraźnie poprawiło swoje wyniki finansowe w porównaniu z I kwartałem ub.r. Spółka wygenerowała zysk brutto na sprzedaży w kwocie 7,4 mln zł (+53% r/r), EBITDA 7 mln zł (+111% r/r) oraz zysk netto w wysokości 4,1 mln zł wobec 7 tys. zł rok wcześniej.
Takie wyniki spółka wypracowała przy nieznacznie wyższych przychodach ze sprzedaży, które w I kwartale 2022 r. wyniosły 141,9 mln zł (+0,5% r/r). Osiągnięta marża brutto na sprzedaży wyniosła 5,2%, co stanowi istotną poprawę w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku, kiedy była na poziomie 3,4%.

W ujęciu całej Grupy wyniki także prezentują się bardzo dobrze. Grupa ZUE w I kwartale 2022 r. zanotowała wzrost zysku brutto na sprzedaży o 55%, do 8,3 mln zł. Marża brutto wzrosła do 5,4%, z 3,5% rok wcześniej. Z kolei EBITDA wyniosła 7 mln zł (+151% r/r) a zysk netto 3,8 mln zł. Przychody ze sprzedaży Grupy ZUE wyniosły 154 mln zł (+2% r/r).

1,5 mld zł w portfelu zleceń

Wartość portfela zamówień Grupy to ok. 1,5 mld zł. ZUE aktywnie składa oferty w przetargach na rynku miejskim i kolejowym.

– Po udanym 2021 r. także w I kwartale br. zanotowaliśmy dobre wyniki finansowe. Jesteśmy z nich zadowoleni, zwłaszcza, że statystycznie początek roku jest dla branży budowlanej i infrastrukturalnej najsłabszym kwartałem, jeśli chodzi o generowanie przychodów. Jest to zazwyczaj związane są z trudnymi warunkami atmosferycznymi, które uniemożliwiają realizację części prac budowlanych. Nasze wzrosty rok do roku właściwie we wszystkich obszarach pokazują dobrą kondycję finansową Spółki – mówi Wiesław Nowak, prezes Zarządu ZUE.

– Wyniki ZUE za trzy pierwsze miesiące roku szczególnie cieszą w kontekście istotnej poprawy marży brutto na sprzedaży. W I kwartale wyniosła ona 5,2%. Co ważne, ZUE ma dobrą sytuację płynnościową, co jest istotne w sytuacji galopującej inflacji dla zabezpieczenia dostaw materiałów po rozsądnych cenach – mówi prezes ZUE. Dodaje, że spółka jest w toku kilkunastu postępowań przetargowych na rynku kolejowym i miejskim.

– Niepokojąca jest natomiast otaczająca nas rzeczywistość gospodarcza, w tym rosnąca i w pewien sposób nieprzewidywalna inflacja, a w konsekwencji niekontrolowany wzrost cen surowców i materiałów, nie nadążające za tymi zjawiskami klauzule waloryzacyjne kontraktów lub ich brak w kontraktach oraz niepewna sytuacja międzynarodowa. To nie sprzyja rozwojowi i stabilności rynku. W tej sytuacji staramy się tak ofertować, aby z jednej strony złożyć atrakcyjną, wygrywającą ofertę, a z drugiej strony, aby była na takim poziomie cenowym, żebyśmy w aktualnej sytuacji mogli spokojnie zawrzeć i realizować umowę. Ważne jest dzisiaj, aby zamawiający skrócili do minimum czas od rozstrzygnięć przetargowych do podpisania umowy. Ten czas w dzisiejszej sytuacji rynkowej to dosłownie pieniądz – stwierdza Wiesław Nowak.

Prezes ZUE odnosi się również do klauzul indeksacyjnych w przetargach kolejowych, które przewidują zwiększony limit 10 procent wartości kontraktów. – Ten limit dzisiaj już nie nadąża za rzeczywistą skalą inflacji. Moim zdaniem należy zastanowić się nad zmianą formuły waloryzacyjnej, tak, aby nadążała za faktyczną sytuacją na rynku. W wielu krajach Unii Europejskiej tak jest. Nie można od wykonawców inwestycji publicznych w Polsce, wymagać, aby kolejny raz brali na siebie większość ryzyk, które na dojrzałym rynku powinny być przynajmniej współdzielone z zamawiającymi w rozsądnych proporcjach – dodaje Wiesław Nowak.

154 mln zł przychodów

Łączna wartość przychodów wygenerowanych przez Grupę ZUE wynosi 154 mln zł. Największy udział w przychodach Grupy ma działalność budowlana prowadzona przez ZUE (90%).

Szczegóły dotyczące wyników przedstawia tabela:



Na koniec I kwartału 2022 r. poziom środków pieniężnych Grupy wyniósł 73,7 mln zł.

Sytuacja na rynku


Tak jak w całym 2021 r., tak i w I kwartale 2022 r., działalność operacyjna ZUE skupiała się na dwóch głównych rynkach: kolejowym i tramwajowym. Na rynku kolejowym niezmiennie jesteśmy jednym z największych wykonawców. Na rynku tramwajowym działamy praktycznie od początku istnienia firmy, mamy tutaj ugruntowaną pozycję – podkreśla Wiesław Nowak.

W jego ocenie perspektywy na rynku kolejowym podawane przez rząd i PKP PLK wyglądają dobrze. Zarządca infrastruktury kolejowej PKP PLK ma obszerne plany modernizacji polskiego systemu kolejowego. Łączne potrzeby inwestycyjne polskiej sieci kolejowej szacuje na ok. 300 mld zł. Prace modernizacyjne mają być realizowane w ramach kontynuacji obecnego Krajowego Programu Kolejowego, jak również m.in. w ramach programu Kolej Plus. Realizowany ma być również projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). W ramach komponentu kolejowego projektu CPK jest planowana budowa ok. 1 800 km całkowicie nowych linii kolejowych oraz modernizacja istniejących linii.

– Po ubiegłym roku, z uwagi na opóźnienia w ogłaszaniu przetargów unijnych, mamy obecnie do czynienia z luką inwestycyjną na rynku kolejowym, a w konsekwencji wzmożoną rywalizacją wykonawców o nowe zlecenia. Od początku 2022 r. spółka PKP PLK ogłosiła 9 większych przetargów
o łącznej wartości ok. 11 mld zł. Obecnie trwa składanie ofert w tych przetargach. Uczestniczymy
w większości z nich. Są to przetargi dwustopniowe, zakończą się one aukcją. Rozstrzygnięcia tych przetargów zajmą jeszcze co najmniej kilka miesięcy, są zależne od pozyskania środków z KPO i innych funduszy unijnych. PKP PLK planuje w kolejnych latach ogłaszanie nowych przetargów na kwoty rzędu kilkunastu miliardów złotych. Stabilne ogłaszanie nowych przetargów jest konieczne, żeby utrzymać ciągłość procesu inwestycyjnego oraz uniknąć tworzenia się tzw. górek i dołków pomiędzy perspektywami UE, czego doświadczamy obecnie – tłumaczy Wiesław Nowak.

Podobnie jak w 2021 r., także w pierwszych miesiącach obecnego roku ZUE jest aktywne w pozyskiwaniu inwestycji na rynku tramwajowym.

– Perspektywy na rynku tramwajowym są również interesujące. Miejski transport szynowy uznawany jest za proekologiczny, w związku z czym w ramach perspektywy unijnej 2021-2027 inwestycje tego typu mają duże możliwości sfinansowania. W ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS) przewidziane jest ok. 1,3 mld euro na dofinansowanie budowy infrastruktury czystego transportu miejskiego. Obecnie na rynku są ogłaszane przetargi
w zakresie infrastruktury tramwajowej, w których także bierzemy udział – mówi Wiesław Nowak.

– Zarówno na rynku infrastruktury kolejowej, jak i tramwajowej w procedowanych przetargach są składane oferty, które często w znaczny sposób przekraczają zakładane przez inwestorów budżety na realizację tych zadań. Niejednokrotnie w takiej sytuacji inwestorzy unieważniają przetargi ze względu na brak środków. Ceny ofertowe przewyższające budżety to efekt znacznych wzrostów cen czynników wytwórczych prac budowlanych, od czasu kiedy budżety były szacowane. Głównie wzrosty dotyczą czynników takich jak materiały budowlane, robocizna, energia oraz paliwa – dodaje Wiesław Nowak.

Wojna w Ukrainie bez istotnego wpływu na działalność


W I kwartale br. wojna w Ukrainie, biorąc pod uwagę cały zakres działalności operacyjnej Grupy ZUE, nie miała na nią istotnego wpływu. Liczba pracowników z Ukrainy nie przekraczała 4% stanu zatrudnienia, tylko około jedna trzecia z nich została zmobilizowana i wróciła do swojej ojczyzny walczyć, stąd nie spowodowało to dużych reperkusji w zatrudnieniu.

– Branża budowlana, podobnie jak inne segmenty gospodarki, notuje utrudnienia w międzynarodowych łańcuchach dostaw. Dodatkowo aktualnymi niedogodnościami są: wzrost cen materiałów oraz problemy z dostępnością pracowników. Biorąc pod uwagę szeroki zakres naszej działalności wpływ tych czynników był niewielki i nie przełożył się na zakłócenia w procesach budowlanych oraz nasze stabilne funkcjonowanie. Analizujemy aktualną sytuację geopolityczną, monitorujemy potencjalne ryzyka i na bieżąco podejmujemy odpowiednie kroki, tak aby obecna sytuacja międzynarodowa
i gospodarcza miały jak najmniejszy wpływ na prowadzoną przez nas działalność – zaznacza Wiesław Nowak.

PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony