Partnerzy serwisu:

Intercor zamiast chińskiej firmy w przetargu na Zakopiankę

Leonard Dolecki 31.08.2018

Intercor zamiast chińskiej firmy w przetargu na Zakopiankę
fot. GDDKiA
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ponownie wybrał ofertę w przetargu na budowę odcinka Zakopianki od Rdzawki do Nowego Targu. Wcześniej trasę miała wybudować chińska firma Stecol Corporation, jednak po interwencji Krajowej Izby odwoławczej ta propozycja została odrzucona. Teraz inwestor chce powierzyć inwestycję firmie Intercor.
Intercor nowym wyborem GDDKiA

Przetarg na projekt i budowę drogi krajowej nr 47 Rabka Zdrój – Zakopane na odcinku Rdzawka – Nowy Targ ruszył w listopadzie 2017 roku. Zestawienie ofert, które otrzymał zamawiający poznaliśmy w marcu br. Następnie, w lipcu br. GDDKiA za najkorzystniejszą z nich uznała najtańszą propozycję pochodzącą od chińskiej firmy Stecol Corporation (706,244 mln zł). Była to jedyna oferta, która mieściła się w budżecie GDDKiA przewidzianym na tę inwestycję równym 871,403 mln zł.

Potem tę decyzję w Krajowej Izbie Odwoławczej zaskarżyła firma Intercor, która złożyła propozycję na drugim miejscu pod względem ceny o wartości 880,100 mln zł. Wynikiem tego było unieważnienie pierwszego wyboru GDDKiA i dokonanie ponownego. Tym razem zadanie ma zostać powierzone właśnie firmie Intercor (wszystkie oferty, które zostały złożone w tym przetargu można znaleźć tutaj). Z uwagi na to, że propozycja wybranego wykonawcy nieco przewyższa budżet Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało o przesunięciu dodatkowych środków na tę inwestycję.

Powrót oferentów z Dalekiego Wschodu

Jest to drugi przetarg w ostatnim czasie, w którym najpoważniejszym kandydatem do realizacji inwestycji jest firma Stecol Corporation pochodząca z Chin. Tym razem jej propozycja została odrzucona, co jednak nie eliminuje jej z postępowania, ponieważ nadal może ona złożyć odwołanie od decyzji GDDKiA.

Podobna sytuacja zaistniała w przypadku budowy Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu S52, również w województwie małopolskim. Tam Generalna Dyrekcja również za najkorzystniejszą uznała propozycję firmy z Dalekiego Wschodu i tak samo od tej decyzji odwołali się inni oferenci. Obecnie nie wiadomo jeszcze jaki będzie werdykt KIO.

Wcześniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tylko raz współpracowała z firmą z tego kraju. Było to konsorcjum Covec, które wygrało przetarg na budowę odcinka autostrady A2 między Warszawą a Łodzią. Niestety cena, którą ten wykonawca zaproponował za przeprowadzenie robót okazała się zbyt niska, co ostatecznie zakończyło się zejściem z budowy. Na dokończenie, budowanego przez Chińczyków, fragmentu Autostrady Wolności rozpisano nowy przetarg, a Covec i GDDKiA przez lata prowadziły sądowy spór.

W sprawę były zaangażowane rządy Chin i Polski, ambasady obu państw oraz resorty spraw zagranicznych i infrastruktury. W 2015 roku chińska firma spłaciła gwarancje bankowe, które przez lata były blokowane w chińskich sądach. Wtedy do zapłaty pozostało jeszcze 550 mln zł kar umownych. W końcu, w 2017 roku strony podpisały polubowne porozumienie w sprawie niedokończonej przez Chińczyków budowy A2 (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

Ważna droga

Inwestycja przewiduje budowę drogi krajowej nr 47 Rabka Zdrój – Zakopane na odcinku Rdzawka – Nowy Targ. Trasa liczy 16,136 km, ma mieć klasę GP i szerokości jezdni 2x3,50m. W jej ciągu znajdą się węzły drogowe Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe. Ponadto w ramach zadania należy wybudować drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, kanalizację i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudować infrastrukturę techniczną.

Przedsięwzięcie jest prowadzone w formule „projektuj i buduje”. Oznacza to, że wykonawca będzie zobowiązany do opracowanie projektu, uzyskania pozwolenia na budowę, realizacji prac budowlanych oraz otrzymania zezwolenia na użytkowanie infrastruktury.
 
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. na tym odcinku panuje średni ruch dobowy na poziomie 14 007-18 082 pojazdów/dobę. W okresie weekendów, ferii i wakacji ruch ten znacznie wzrasta, tworzą się spiętrzenia ruchu co świadczy o wyczerpaniu przepustowości przekroju jednojezdniowego drogi. Do tego dochodzą liczne zjazdy, zabudowa wzdłuż istniejącej drogi, ruch pieszych, co stwarza duże utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz lokalnym.

Jak podaje GDDKiA – atrakcyjność turystyczna Podhala i związane z tym duże natężenie średniego ruchu dobowego i jeszcze większe weekendowego, budowa drogi ekspresowej S7 z Lubnia do Rabki Zdroju oraz istniejący dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 47 z Chabówki do Rdzawki, uzasadniają kontynuację budowy odcinka dwujezdniowego z Rdzawki do Nowego Targu. W mieście tym krzyżują się drogi krajowe nr 47 i 49 oraz droga wojewódzka w kierunku Czarnego Dunajca, rozprowadzające ruch na Podhalu. Budowa drogi dwujezdniowej do Nowego Targu umożliwi szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala i Zakopanego z innymi regionami kraju.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Program budowy dróg 2014-2023
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony