Partner serwisu

Jeszcze w lipcu przedzieloną Chorwację połączy most

Przemysław Farsewicz 21.07.2022

Jeszcze w lipcu przedzieloną Chorwację połączy most
fot. Fot. premier Andrej Plenković
Na 26 lipca zaplanowano połączenie mostem kontynentalnej Chorwacji z najbardziej wysuniętym na południe regionem Pelješac – przeciętym dotychczas terytorium Bośni i Hercegowiny. Na ten moment czekano prawie 20 lat.
Podróżni zmierzający samochodem do Dubrownika w Dalmacji nie będą już musieli zatrzymywać się na granicy z Bośnią i Hercegowiną. Most Pelješac połączy chorwacki półwysep Pelješac z resztą kraju. Na ten moment oficjalnie trzeba było czekać cały rok, bo konstrukcja mostu została domknięta już w sierpniu ubiegłego roku. Po ukończeniu budowy dróg dojazdowych i prac wykończeniowych oraz testów i pozwoleń, na 26 lipca zapowiedziano uroczyste otwarcie nowej przeprawy. Z inwestycji najbardziej cieszą się mieszkańcy okolic Dubrownika, którzy dzięki realizacji mostu, nie będą musieli tracić czasu na granicy z Bośnią i Hercegowiną, aby dostać się do pozostałej części Chorwacji.

Pomysł z 2005 roku 

Koncepcja budowy mostu pomiędzy stałym lądem a półwyspem Pelješac została zaprezentowana już w 2005 roku. Pierwsze prace przygotowawcze skutecznie przerwała Bośnia i Hercegowina, która wyraziła stanowczy protest przeciwko inwestycji, gdyż obawiała się utraty dostępu do Adriatyku. Dopiero w 2009 rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie mostu związane z realizacją przyczółków. Te jednak przerwał kryzys ekonomiczny kraju. Rozważano nawet rezygnację z koncepcji budowy mostu na rzecz autostrady do Dubrownika, która przebiegałaby przez terytorium Bośni i Hercegowiny.

Unia Europejska w 2013 roku zleciła wstępne studium wykonalności, które wykazało, że most Pelješac będzie najlepszym rozwiązaniem połączenia południa Chorwacji z resztą kraju i należy kontynuować inwestycję. – Most nie tylko łączy obie części Chorwacji, ale łączy także Unię Europejską. Ponadto Pelješac nie dzieli Chorwacji oraz Bośni i Hercegowiny, ale wręcz przeciwnie, umacnia oba kraje we wzajemnych stosunkach. Statki mogą swobodnie przepływać pod naszą konstrukcją do portu w Neum – podkreślał rok temu Andrej Plenković, premier Chorwacji.

Chińczycy wygrali przetarg na inwestycję finansowaną przez UE


Most ma długość 2440 m i szerokości 23,6 m. Zaprojektowana wysokość wynosi 55 metrów, aby umożliwić swobodny przepływ pod nim statków do portu Neum. W rozmowie z telewizją premier użył obrazowego porównania, że pod przeprawą mógłby przepłynąć nawet Titanic. Największe przęsło ma 285 m. Oprócz samego mostu zaplanowano wybudowanie dróg dojazdowych wraz z dwoma tunelami (długości 2170 m i 450 m) i dwoma mniejszymi mostami już na samym półwyspie Pelješac (długości 500 m i 50 m).

Rząd kierowany przez Chorwacką Unię Demokratyczną HDZ Plenkovica podpisał kontrakt na budowę mostu w kwietniu 2018 roku z chińską firmą China Road and Bridge Corporation. Chorwacja podpisała również dwie inne umowy – z austriackim Strabagiem na budowę północnej drogi dojazdowej oraz z greckim Avax na budowę południowej drogi dojazdowej do mostu. Projekt kosztuje 550 mln euro, z czego 357 mln euro zapewnia Unia Europejska.

PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony