Partnerzy serwisu:

Katowice poszukują środków na dokończenie inwestycji drogowych rozpoczętych w perspektywie 2014 – 2020

Kasper Fiszer 29.08.2021

Katowice poszukują środków na dokończenie inwestycji drogowych rozpoczętych w perspektywie 2014 – 2020
Al. Roździeńskiego w Katowicachfot. Marek Mróz, lic. CC BY-SA 4.0
Samorząd Katowic przedstawia progra rozwoju sieci drogowej na najbliższe lata. Choć część inwestycji jest odłożona w czasie ze względu na uszczuplenie budżetu, miasto liczy na środki zewnętrzne z kilku źródeł, co ma pozytywnie wpłynąć na tempo modernizacji. Część proponowanych przedsięwzięć to kolejne etapy zadań rozpoczętych w ramach unijnej perspektywy 2014 – 2020.
– Sytuacja społeczno-gospodarcza spowodowana pandemią jest niezwykle trudna. W trakcie konstrukcji budżetu musieliśmy się zdecydować, aby część zadań odsunąć w czasie – mówi Krzysztof Kaczorowski z Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice. Podkreśla on, że samorząd chciał mieć dostępne środki, by móc przeznaczać je np. na bieżącą pomoc lokalnym przedsiębiorcom. Na to nałożyło się zmniejszenie wpływów budżetowych, które ma być częściowo równoważone skutecznym pozyskiwaniem funduszy unijnych przeznaczonych m.in. na przedsięwzięcia związane z infrastrukturą drogową.

Plany na sporo inwestycji z dofinansowaniem unijnym

– Przygotowujemy się do nowej perspektywy finansowej UE, aby kontynuować przedsięwzięcia rozpoczęte w poprzedniej perspektywie – wskazuje nasz rozmówca. Jako przykład podaje kolejne planowane etapy rozbudowy drogi krajowej nr 81 Katowice – Harbutowice na jej odcinku miejskim. Trasa ta miałaby zostać zmodernizowana od węzła z DK-86 (gdzie trwają obecnie prace) do nowo projektowanego węzła z ul. Armii Krajowej.

Poza tym do strategicznych inwestycji, na które miasto chciałoby pozyskać środki zewnętrzne, zaliczyć należy przedłużenie ul. Bocheńskiego w kierunku dzielnicy Ligota-Panewniki czy przebudowę al. Roździeńskiego w ciągu Drogowej Trasy Średnicowej przy wylocie z tunelu. Ul. Stęślickiego miałaby zostać przedłużona o fragment od Misjonarzy Oblatów do al, Korfantego, a na trzech ważnych skrzyżowaniach w ramach ich przebudów miałaby pojawić się nowa infrastruktura rowerowa. Mowa tu o węzłach Kościuszki – Brynowska – Rolna – Huberta, Brynowska – Mikołowska – Ligocka – Gallusa – Piękna i Mikołowska – Pola.

Środki krajowe szansą na bardzo wysoki procent dofinansowania


Zgodnie z założeniami prace drogowe mają być też realizowane przy wsparciu krajowym z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. W ten sposób finansowany będzie drugi etap rozbudowy układu komunikacyjnego na os. Paderewskiego w rejonie ulic Pułaskiego i Sikorskiego (wartość zadania to ok. 6,8 mln zł przy dotacji na poziomie aż 6,7 mln zł). Z tego samego źródła pochodzi też czteromilionowe dofinansowanie na przebudowę skrzyżowania Kościuszki z Jankego (także całkowita wartość przedsięwzięcia określona została przez UM Katowice na poziomie 4 mln zł). Ul. Warszawska ma zaś zostać zazieleniona za ok. 12 mln zł. – Dofinansowanie wynosi 8,2 mln zł – stwierdza przedstawiciel magistratu.

Katowice starają się również o dotacje na łączną kwotę ok. 85 mln zł w ramach pilotażowego naboru funduszu Polski Ład. Środki te miałyby zostać przeznaczone m.in. na stworzenie układu komunikacyjnego w rejonie nowego Muzeum Śląskiego, siedziby orkiestry Polskiego Radia i Międzynarodowego Centrum Kongresowego, przedłużenie ul. Mickiewicza do Grundmanna czy budowę układu drogowego w rejonie ul. Tysiąclecia, a także w rejonie ul. Kalinowej i Wilczewskiego. Układ drogowy do obsługi stadionu miejskiego, droga na połączeniu Roździeńskiego z 11 Listopada oraz przebudowa Mikołowskiej mają natomiast zostać zrealizowane dzięki środkom własnym samorządu.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport