Partnerzy serwisu:

Kaźmierczak: Trudno sobie wyobrazić realizację całego RPBDK

Damian Kaźmierczak 11.08.2021

Kaźmierczak: Trudno sobie wyobrazić realizację całego RPBDK
fot. GDDKiA
- Ambitne plany dokończenia do 2033 r. spójnej sieci dróg ekspresowych i autostrad łączących wszystkie regiony kraju w ramach RPBDK są – moim zdaniem – w pełni uzasadnione. Są one jednak tak górnolotne, że powodzenie ich realizacji w takim wydaniu wydają mi się mało realne - pisze dr Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Według nowej koncepcji zaprezentowanej przez Premiera Morawieckiego mamy 12,5 roku na wydanie astronomicznej kwoty 292 mld zł. Oznacza to, że w każdym roku nakłady na rozwój dróg nie mogą być mniejsze niż 23-24 mld zł. Dla porównania, w ciągu 10 lat między 2014 a 2023 rządowe plany zakładały wydatkowanie 16-17 mld zł rocznie z puli 165 mld zł w ramach obecnego PBDK. Co więcej, w ostatniej dekadzie roczne wydatki GDDKiA na drogi wahały się w przedziale 10-22 mld zł. Gdy nakłady inwestycyjne zbliżały się do górnej granicy kończyło się to dla segmentu drogowego katastrofą, tak jak w 2012 r., lub katastrofa była o włos, tak jak w latach 2016-2018.

Trudno więc sobie wyobrazić, aby w kolejnych latach rodzime firmy były w stanie każdego roku przerobić dużo większe kwoty bez negatywnych konsekwencji dla rynku budowlanego, takich jak wzrost cen i niedobory materiałów budowlanych czy deficyt wykwalifikowanej kadry. I to wszystko w warunkach przyspieszających inwestycji w pozostałych segmentach budownictwa: energetyce, kolejnictwie, samorządach, mieszkalnictwie i w budownictwie przemysłowym.

Ewentualne uchylenie drzwi dla nowych podmiotów z zagranicy dla zwiększenia potencjału wykonawczego w kraju byłoby brzemienne w skutkach, ponieważ państwo nie jest w stanie skutecznie zweryfikować, które firmy zagraniczne są godne zaufania i dysponują odpowiednim potencjałem do realizacji dużych inwestycji drogowych. Doskonale pamiętamy jak kilka lat temu zakończyła się przygoda niektórych firm włoskich z budową polskich dróg.

Ponadto, aż 80% nowych środków na realizację RPBDK ma pochodzić z środków krajowych, czyli o 10 pkt proc. więcej niż w obecnym PBDK. Reszta to finansowe wsparcie UE. Od razu powstaje więc pytanie, w jaki sposób strona rządowa zamierza pozyskać ok. 234 mld zł na zakończenie budowy sieci dróg ekspresowych? Czy będzie dalej zwiększać zadłużenia sektora finansów publicznych poprzez pozyskiwanie środków na rzecz Krajowego Funduszu Krajowego przez BGK? Czy może podniesie opłatę paliwową? Czy może weźmie się za uszczelnianie systemu poboru opłat drogowych e-Toll? Są to pytania, które wymagają szybkiej odpowiedzi, aby najnowsze plany rządu dla drogownictwa były w pełni wiarygodne.
dr Damian Kaźmierczak

PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony