Keller Polska: Jak wzmacniano grunt na S8 koło Zambrowa

fot. GDDKiA
Zgodnie z kontraktem, w lipcu tego roku powinien zostać ukończony odcinek drogi S8 pomiędzy granicą województwa mazowieckiego a obwodnicą Zambrowa. Budowa drogi wymagała między innymi częściowej wymiany oraz wzmocnienia gruntu. Zadanie to zrealizowano w technologii kolumn hybrydowych. Prace wykonał Keller Polska.
– Wzmocnienie podłoża gruntowego w technologii kolumn hybrydowych polega na formowaniu w gruncie przemieszczeniowych kolumn betonowych, a następnie zwieńczeniu ich głowicami żwirowymi – tłumaczy Albert Wiśniewski, kierownik robót w Keller Polska.
Jak wyglądały prace
Jak wyjaśnia, w pierwszej fazie wzmocnienia pogrążane są głowice przemieszczeniowe, które przemieszczają grunt na boki bez wynoszenia urobku na powierzchnię. Dzięki temu grunt zostaje dogęszczony. – Trzon betonowany jest pod ciśnieniem w trakcie podciągania głowicy przemieszczeniowej – mówi Albert Wiśniewski.
W drugiej fazie wykonywana jest głowica żwirowa w technologii wibrowymiany. Do tego wykorzystywany jest wibrator z rdzeniowym podawaniem kruszywa. – Zasadnicze znaczenie w tego typu technologii ma odpowiednie połączenie trzonu betonowego z głowicą żwirową, co uzyskuje się poprzez zapewnienie reżimu produkcyjnego wykonywania obydwu faz wzmocnienia w ściśle określonych odstępach czasowych – mówi przedstawiciel Keller Polska.
Zastosowanie głowic żwirowych eliminuje ryzyko uszkodzenia sztywnych elementów wzmocnienia przez ciężki sprzęt, który porusza się po terenie budowy. To jedna z istotnych zalet tej technologii.
Pierwotnie zalegające grunty organiczne na tej budowie zostały częściowo wymienione. Keller Polska miał za zadanie wzmocnić słabonośne grunty zalegające poniżej oraz dogęścić grunt wymieniany.
Prace przy wzmacnianiu gruntu były prowadzone przez całą dobę. Realizowano je od lipca do października ub. roku.
15 km drogi ekspresowej
Kontrakt na rozbudowę do parametrów drogi ekspresowej S8 między granicą województwa a obwodnicą Zambrowa realizuje konsorcjum Rubau i Construcciones Rubau. Umowę na jego realizację zawarto w styczniu 2015 roku. Wykonawca otrzymał 22 miesiące na wykonanie zadania.
W ramach zadania do parametrów drogi ekspresowej rozbudowywana jest droga krajowa nr 8 na odcinku blisko 15 km. Wraz z drogą powstanie 17 obiektów inżynierskich (w tym 4 mosty), węzeł drogowy (Szumowo) i miejsce obsługi podróżnych w miejscowości Ostrożne. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.
Jak wyglądały prace
Jak wyjaśnia, w pierwszej fazie wzmocnienia pogrążane są głowice przemieszczeniowe, które przemieszczają grunt na boki bez wynoszenia urobku na powierzchnię. Dzięki temu grunt zostaje dogęszczony. – Trzon betonowany jest pod ciśnieniem w trakcie podciągania głowicy przemieszczeniowej – mówi Albert Wiśniewski.
W drugiej fazie wykonywana jest głowica żwirowa w technologii wibrowymiany. Do tego wykorzystywany jest wibrator z rdzeniowym podawaniem kruszywa. – Zasadnicze znaczenie w tego typu technologii ma odpowiednie połączenie trzonu betonowego z głowicą żwirową, co uzyskuje się poprzez zapewnienie reżimu produkcyjnego wykonywania obydwu faz wzmocnienia w ściśle określonych odstępach czasowych – mówi przedstawiciel Keller Polska.
Zastosowanie głowic żwirowych eliminuje ryzyko uszkodzenia sztywnych elementów wzmocnienia przez ciężki sprzęt, który porusza się po terenie budowy. To jedna z istotnych zalet tej technologii.
Pierwotnie zalegające grunty organiczne na tej budowie zostały częściowo wymienione. Keller Polska miał za zadanie wzmocnić słabonośne grunty zalegające poniżej oraz dogęścić grunt wymieniany.
Prace przy wzmacnianiu gruntu były prowadzone przez całą dobę. Realizowano je od lipca do października ub. roku.
15 km drogi ekspresowej
Kontrakt na rozbudowę do parametrów drogi ekspresowej S8 między granicą województwa a obwodnicą Zambrowa realizuje konsorcjum Rubau i Construcciones Rubau. Umowę na jego realizację zawarto w styczniu 2015 roku. Wykonawca otrzymał 22 miesiące na wykonanie zadania.
W ramach zadania do parametrów drogi ekspresowej rozbudowywana jest droga krajowa nr 8 na odcinku blisko 15 km. Wraz z drogą powstanie 17 obiektów inżynierskich (w tym 4 mosty), węzeł drogowy (Szumowo) i miejsce obsługi podróżnych w miejscowości Ostrożne. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.
Komentarze:
Keller Polska

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |