Partner serwisu

KFD udźwignie nowy program budowy dróg. Ekspert optymistycznie

ep. 02.09.2021

KFD udźwignie nowy program budowy dróg. Ekspert optymistycznie
fot. pixabay.com/pl/tama66
Po pierwszych sceptycznych wypowiedziach dotyczących możliwości sfinansowania rządowych planów budowy dróg jest więcej optymizmu. – Jesteśmy w stanie sfinansować lwią część nowego #RPBDK do 2033 r. (ok. 250 z 292 mld z) – stwierdza Damian Kaźmierczak, ekspert Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Pozytywną prognozę rysuje na łamach Pulsu Biznesu. Przyznaje, że nie od razu uwierzył w realizację ambitnych planów.

Przypomnijmy, w pierwszej połowie sierpnia rząd skierował do konsultacji Program budowy dróg krajowych do roku 2030 z perspektywą do 2033 r. Założono w nim m.in. budowę ponad 2,5 tys. km nowych dróg szybkiego ruchu oraz dokończenie trwających inwestycji na prawie 4 tys. km. Efektem ma być sieć nowoczesnych dróg licząca 8 tys. km.

Od strony finansowej mowa o blisko 300 mld zł, z czego aż 80 proc. ma pochodzić z publicznych środków krajowych. W komentarzu dla naszego portalu ekspert PZPB Damian Kaźmierczak zwracał uwagę, że choć ambitne plany są jak najbardziej uzasadnione, to jednak możliwości ich realizacji oceniał jako mało realne. Wskazywał m.in. na potencjał krajowego rynku wykonawczego, który do tej pory miał mierzył się z wyzwaniami mniejszej skali (biorąc jako miarę wartość inwestycji), a mimo to nie zawsze kończyło się to dobrze. Ekspert poddawał także w wątpliwość, czy znajdą się tak duże środki w Krajowym Funduszu Drogowym. Dziś stwierdza, że jednak może się udać.

– Na początku byłem bardzo sceptyczny, ale… po przemyśleniu - zmieniłem zdanie – napisał Na Twitterze Damian Kaźmierczak. – Jesteśmy w stanie sfinansować lwią część nowego #RPBDK do 2033 r. (ok. 250 z 292 mld z) – stwierdził odwołując się do swego komentarza w Pulsie Biznesu.



PB zwraca uwagę, że mimo zrealizowania ok. 900 km dróg, zadłużenie KFD spadło z kwoty 60,7 mld zł w 2018 r. do 55,5 mld zł obecnie. Lepszemu bilansowi sprzyjają m.in. wyższa cena paliw, a co za tym idzie, wyższe wpływy z opłaty paliwowej, a także rosnący ruch ciężarówek, a tym samym wyższe wpływy z e-myta.

PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony