Partner serwisu

KIP: Jaka przyszłość inwestycji publicznych?

Łukasz Malinowski 27.06.2022

KIP: Jaka przyszłość inwestycji publicznych?
fot. GDDKiA
Inwestycje samorządowe, finansowane z budżetu państwa, mogą złagodzić przejście między kolejnymi perspektywami finansowymi UE. Kontynuowanie programu inwestycyjnego w transporcie i energetyce wymaga szybkiego uruchomienia środków z KPO. Trzeba też zmienić system płatności dla wykonawców przedsięwzięć jednorocznych, rozkładając je na większą liczbę rat – to wnioski z debaty na Kongresie Infrastruktury Polskiej.
– Finansowanie zrównoważonego rozwoju infrastruktury to jeden z kluczowych elementów naszej strategii. Ze względu na zróżnicowanie inwestycji a tym samym zróżnicowane potrzeby zakres naszej działalności jest bardzo szeroki. Jako bank rozwoju jesteśmy zarówno partnerem wdrażającym instrumenty finansowe w ramach programów europejskich, zarządzającym funduszami rządowymi jak również udzielamy bezpośredniego finansowania zarówno inwestorom jak i wykonawcom. – mówiła dyrektor programu „Infrastruktura, Transport i Logistyka” w Banku Gospodarstwa Krajowego Anna Łopaciuk.

Wszyscy czekają na środki z KPO

Jak podkreśliła Anna Łopaciuk z BGK, głównym motorem napędowym rynku są obecnie inwestycje publiczne. – Wydaje się, że w najbliższym czasie to się nie zmieni – oceniła. Najważniejszym źródłem finansowania nadchodzących inwestycji będzie dostęp do środków bezzwrotnych i preferencyjnych, przede wszystkim – funduszy unijnych z Krajowego Planu Odbudowy i Polityki Spójności. Zgodnie z obecnymi planami w ramach KPO inwestorzy będą mogli skorzystać z blisko 160 mld zł, w tym ponad 100 mld zł w formie dotacji. KPO będzie wpierał projekty infrastrukturalne głównie w obszarach związanych z zieloną energią, energooszczędnością, oraz inteligentną i „zieloną” mobilnością.

kolejnym ważnym źródłem będą fundusze europejskich w ramach polityki spójności, takie jak FEnIKS, który dotyczy projektów związanych z efektywnością energetyczną, niskoemisyjną gospodarką i rozwojem systemu transportu niskoemisyjnego – kontynuowała Łopaciuk. W fazie konsultacji jest również 16 programów operacyjnych dla regionów. Kontynuacji doczeka się też fundusz przeznaczony dla Polski Wschodniej.
Dodatkowo osobny program (CEF 2 AFIF) przeznaczony jest na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę dostaw paliw alternatywnych.

Inflacja każe wybierać priorytety

Problem inwestycyjnych „górek” i „dołków” związanych z unijnym cyklem budżetowym, na które narzekają wykonawcy i producenci, ma złagodzić m.in. Program Inwestycji Samorządowych. – Jest on w pewnym stopniu komplementarny z obszarami finansowanymi z funduszy europejskich – stwierdziła przedstawicielka BGK.

– Najwyższym priorytetem są objęte te obszary finansowania infrastruktury, które mogą mieć trudności z pozyskaniem środków europejskich. Mówimy tutaj m.in. o drogach czy inwestycjach wodno-kanalizacyjnych– Miliardy złotych z budżetu państwa będą przeznaczone na tego typu inwestycje infrastrukturalne – mówiła Łopaciuk.

Należy jednak mieć na uwadze, że coraz więcej przetargów samorządowych nie jest rozstrzyganych z powodu istotnie wyższych ofert od budżetów inwestorskich, bez względu na to w ramach jakich programów czy z jakich źródeł mają być finansowane. –Wydaje się, że w obecnej sytuacji rynkowej każdy inwestor będzie musiał zweryfikować swoje plany i wybrać te inwestycje, które są najbardziej priorytetowe. – przewidywała Łopaciuk.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony