Partnerzy serwisu:

Kolej ponownie wykorzystuje przęsła zdemontowanych mostów i wiaduktów

Kasper Fiszer 21.07.2019

Kolej ponownie wykorzystuje przęsła zdemontowanych mostów i wiaduktów
Nowy-stary most na linii nr 81 Chełm – Włodawafot. PKP PLK
Od 2010 r. PKP PLK wybudowały 16 wiaduktów i mostów, w przypadku których wykorzystano łącznie 22 przęsła obiektów zdemontowanych z linii magistralnych. Zarządca infrastruktury tłumaczy, że ich stan techniczny pozwala na dalszą eksploatację w nowych lokalizacjach – przede wszystkim na liniach o znaczeniu regionalnym. Niebawem przeniesione zostaną elementy kolejnego mostu – z Krakowa pojadą m.in. do Zagórza.
W zeszłym miesiącu opisywaliśmy na łamach Rynku Kolejowego plany PKP PLK dotyczące ponownego wykorzystania elementów konstrukcyjnych mostu spinającego brzegi Wisły pomiędzy Krakowem Głównym a stacją Kraków-Płaszów. Obiekt ma zostać na jesieni zastąpiony nowymi przeprawami. Jego przęsła zostaną wówczas zdemontowane i przewiezione – do Zagórza, w rejon Częstochowy oraz do nowej lokalizacji w Krakowie. Sytuacji, w których zarządca infrastruktury montuje w nowym miejscu elementy dawnych przepraw, jest więcej.

Z magistral na linie regionalne

– Jeżeli istnieje taka możliwość, na bieżąco zagospodarowujemy materiały i konstrukcje odzyskane w trakcie realizowanych inwestycji. Zawsze odzyskany materiał przechodzi szczegółową ocenę dla potwierdzenia jego przydatności i gwarancji zachowania pełnego bezpieczeństwa ruchu pociągów – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że przęsła mostów i wiaduktów zdemontowanych z magistral po wykonaniu przeglądów i niezbędnych prac adaptacyjnych mogą służyć przez szereg kolejnych lat na liniach o znaczeniu regionalnym.

Od 2010 r. PKP PLK wykorzystało w nowych lokalizacjach 22 odzyskane w ten sposób przęsła. Pochodziły one m.in. z Centralnej Magistrali Kolejowej, magistrali E20 na odcinku Warszawa – Terespol i linii nr 1 Warszawa – Katowice. – Teraz konstrukcje te są m.in. mostami nad Golanką i Uherką na linii Chełm – Włodawa oraz nad Tyśmienicą na linii Lublin – Łuków – mówi przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Również w województwie lubelskim znajduje się także wiadukt nad drogą wojewódzką pod Krasnymstawem, który dawniej wykorzystywany był w innej lokalizacji.

Z CMK-i na „Węglówkę”

Drugie życie otrzymał także most nad Chrząstowiczanką na linii Opole – Jełowa w województwie opolskim i most nad potokiem Radoń pomiędzy Goleszowem a Wisłą. – Wszystkie te konstrukcje są cyklicznie sprawdzane, by zapewnić bezpieczny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych – zapewnia nasz rozmówca. Sposób wykorzystywania elementów konstrukcyjnych przepraw nazywa on przy tym recyklingiem przęseł.

Co ciekawe, z przesłanego nam wykazu użytych ponownie elementów konstrukcyjnych wynika, że obiekt z CMK trafił na inną magistralę – Węglową (stoi on obecnie pomiędzy Szadkiem a Otokiem). Spośród niewymienionych wcześniej nowych-starych mostów i wiaduktów należy wynienić również ten na linii nr 62 pomiędzy Sosnowcem-Dańdówką a Sosnowcem Południowym, na linii nr 276 w Kamieńcu Ząbkowickim oraz na linii nr 26 w okolicach Jedlni.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony