Partner serwisu

Komisja Europejska mówi „tak” dla połączenia Orlenu z Lotosem

Redakcja 20.06.2022

Komisja Europejska mówi „tak” dla połączenia Orlenu z Lotosem
fot. mat. pras. Orlen
To kluczowa decyzja – Komisja Europejska wydała zgodę na połączenie Orlenu z Lotosem. To otwarcie drogi do utworzenia jednego koncernu multienergetycznego.
Wydanie zgody było poprzedzone koniecznością spełnienia określonych warunków związanych z ograniczeniem monopolu na rynku. Teraz ostateczną zgodę musza jeszcze wyrazić akcjonariusze obu spółek.
– To historyczny moment dla PKN Orlen i Grupy Lotos oraz polskiej gospodarki. Zgoda Komisji Europejskiej realnie przybliża nas do intensyfikacji wspólnych kluczowych dla Polski i całego regionu inwestycji.

Proces połączenia jest bardzo wymagający, ale z determinacją realizujemy kolej-ne jego etapy, zdając sobie sprawę z wagi tej transakcji – komentuje Daniel Obajtek, prezes Za-rządu PKN Orlen. – Koncern utworzony z aktywów PKN ORLEN, Grupy Energa, Grupy LOTOS, a docelowo także PGNiG, będzie największą spółką Europy Środkowo-Wschodniej, zdolną do skutecznego stawienia czoła wyzwaniom transformacji energetycznej i realizacji wartych miliardy złotych inwestycji w zero- i niskoemisyjną energetykę. Znajdziemy się w pierwszej lidze europejskich firm paliwowo-energetycznych, a to da nam mocniejszą pozycję w rozmowach na temat dostaw surowców, czy dostępu do technologii. W ten sposób zapewnimy koncernowi stabilny, długofalowy rozwój, a Polakom bezpieczeństwo zaopatrzenia w energię – mówi prezes Orlenu cytowany w komunikacie.

Połączenie ma być zrealizowane poprzez przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. W praktyce ma to oznaczać, że w momencie przejęcia akcjonariusze Lotosu obejmą nowe akcje w podwyższonym kapitale zakładowym Orlenu i staną się akcjonariuszami nowej spółki. Jak podano w komunikacie, w wyniku fuzji spółek, udział Skarbu Państwa w połączonym koncernie wzrośnie do ok. 35 proc., a udział ten dodatkowo się zwiększy po połączeniu z PGNiG.

Jak argumentuje PKN Orlen, połączenie spółek ma korzystnie wpłynąć na bezpieczeństwo energetyczne Polski i regionu Europy Środkowej, w tym m.in. Litwy, Łotwy, Estonii, a także Czech i Słowacji. Przychody koncernu szacowane są na ok. 250 mld zł rocznie.

Z połączeniem koncernów wiąże się także umowa zawarta z Saudi Aramco, która przejmie 30 proc. udziałów Lotosu, a także ma współpracować z Orlenem w zakresie badań i rozwoju oraz dostaw ropy. Z kierunku arabskiego ma pochodzić 45 proc. łącznego zapotrzebowania nowej Grupy Orlen.

Fuzja dotknie także stacji paliw. Orlen obejmie 144 stacji na Węgrzech i rozszerzy sieć na Słowacji o 41 nowych obiektów. Z kolei Grupa Mol nabędzie 417 stacji w Polsce osiągając 5-proc. udział w rynku detalicznym.

Spółka Unimot obejmie natomiast sprzedaż dziewięciu terminali paliw o łącznej pojemności 350 tys. m3, w tym pięciu terminali należących do Lotos: w Czechowicach-Dziedzicach, Jaśle, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu oraz Rypinie, a także czterech terminali PKN Orlen: w Bolesław-cu, Szczecinie, Gutkowie oraz Gdańsku.

PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony