Partner serwisu

Koncesjonariusz A4 chce się włączyć do e-Toll

Elżbieta Pałys 01.08.2022

Koncesjonariusz A4 chce się włączyć do e-Toll
fot. Google Maps
– Chcielibyśmy, by możliwe stało się uruchomienie w przyszłości na odcinku A4 Katowice – Kraków rozwiązania interoperacyjnego z wdrożonym przez stronę publiczną systemem e-TOLL – mówi Emil Wąsacz, prezes zarządu Stalexport Autostrady oraz Stalexport Autostrada Małopolska.
Koncesjonariusz podsumował pierwsze półrocze tego roku i przedstawił plany na przyszłość. Wśród priorytetów wskazano m.in. rozwój automatycznych metod płatności, co ma skrócić czas transakcji i tym samym zwiększyć przepustowość bramek.

– Prowadzimy rozmowy z kolejnymi partnerami w celu dalszego poszerzania dostępu do videotollingu. Chcielibyśmy, by możliwe stało się uruchomienie w przyszłości na odcinku A4 Katowice-Kraków rozwiązania interoperacyjnego z wdrożonym przez Stronę Publiczną systemem e-TOLL – stwierdził Emil Wąsacz. – Mamy świadomość tego, jak ważna dla wygody wszystkich użytkowników autostrad w Polsce jest możliwość przejazdu z zastosowaniem tylko jednej elektronicznej metody płatności i podejmujemy ten temat w rozmowach ze Stroną Publiczną od wielu lat – dodał prezes Staleksportu Autostrady Małopolskiej.

W wynikach za pierwsze półrocze tego roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady wykazała wzrost przychodów, które wyniosły 187,7 mln zł netto, tj. o 18 proc. więcej niż przed rokiem. Zysk za ten okres był na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego i wyniósł blisko 49 mln zł, natomiast EBITDA wyniosła 112,6 mln zł.

Na wzrost przychodów wpływ miały przede wszystkim zmiana wysokości stawki preferencyjnej dla pojazdów osobowych z 8 na 9 zł wprowadzona od 1 października 2021 r. a także wzrost opłaty dla pojazdów kategorii 2 i 3 (z 20 na 22 zł) wraz ze zniesieniem stawek preferencyjnych dla pojazdów ciężarowych korzystających z płatności automatycznych.

Znaczenie miało także zniesienie ograniczeń związanych z pandemią Covid-19. Co przełożyło się na większe natężenie ruchu na autostradzie. Z drugiej strony, wzrósł udział płacących automatycznie (a więc po preferencyjnych stawkach), obowiązywało także (do 31 maja) zwolnienie z opłat pojazdów na ukraińskich numerach rejestracyjnych.

Na utrzymanie się zysku na dotychczasowym poziomie wpłynęły z kolei wyższe koszty operacyjne, w tym wyższy koszt utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni (ok. 36,8 mln zł w porównaniu do ok. 1,1 mln zł w okresie ubiegłym). „Wyższy koszt utworzenia ww. rezerw jest konsekwencją wzrostu cen na rynku budowlanym. Spółka dokonała aktualizacji kosztów prac związanych z wymianą nawierzchni, które jest zobligowana wykonać do końca okresu koncesji. Rezultatem tych działań było nie tylko zwiększenie kosztu utworzenia rezerw, ale także zasilenie rachunku rezerwowego na wymianę nawierzchni” – informuje spółka.

W I półroczu 2022 r. średni dobowy ruch na koncesyjnym odcinku autostrady A4 wyniósł 45,3 tys. pojazdów i był o 21 proc. wyższy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wzrost był wyższy w przypadku samochodów osobowych, gdzie wyniósł 23,9 proc., natomiast w przypadku aut ciężarowych natężenie ruchu wzrosło o 8,8 proc.


PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony