Partnerzy serwisu:

Kondraciuk: Chcemy równowagi technologii budowy dróg

Elżbieta Pałys 11.05.2017

Kondraciuk: Chcemy równowagi technologii budowy dróg
fot. GDDKiA
– Nie chcemy traktować technologii asfaltowej i betonowej jako rywalizacji. Chcemy je traktować na poziomie pewnej równowagi tych nawierzchni – powiedział Krzysztof Kondraciuk, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad podczas konferencji Drogi betonowe – mądre budowanie na lata, odbywającej się podczas trwania targów Autostrada Polska w Kielcach.
– Dyskusja być może odbywa się zbyt późno, bo te drogi już są i będą budowane – zauważył szef GDDKiA, odnosząc się do tego, że decyzja o budowie ok. 800 km dróg krajowych w technologii betonu cementowego już zapadła.

Przedstawiciel największego inwestora drogowego wskazał, że w słowie „mądrość” budowy dróg chodzi nie tylko o budowanie trwałe. – Jest w tym również ekonomia – stwierdził zwracając uwagę, że ceny materiałów budowlanych – tak lepiszcza asfaltowego, jak i cementu – są zmienne w czasie. – Mam nadzieję, że w tych dwóch przypadkach będziemy traktowali budowę alternatywnie, w zależności od tego jaka będzie koniunktura – mówił Krzysztof Kondraciuk. – Chyba że uda się udowodnić jednoznaczną wyższość jednej technologii – dodał.

Zauważył, że przy wyborze technologii betonowej ważne jest nie tylko dobre projektowanie. Szczególnie istotne jest tu bardzo dobre wykonawstwo. – Nawierzchnie betonowe nie znoszą błędów w czasie wykonania – mówił.

Najważniejszy jest jednak efekt końcowy, którym powinna być nawierzchnia cechująca się dobrą trwałością, odpowiednią szorstkością oraz korzystną ceną. Ważna jest również prawidłowa eksploatacja. – Chodzi o przygotowanie służb, by mogły reagować na potencjalne awarie, byśmy radzili sobie z tym bardzo dobrze – powiedział Krzysztof Kondraciuk.

– Liczę, że będziemy mogli mówić w Polsce o alternatywnych rozwiązaniach, które będą przyjazne użytkownikom dróg – podsumował przedstawiciel Generalnej Dyrekcji.

– Zawsze powtarzam, że jest miejsce dla jednej, dla drugiej, a może nawet i dla trzeciej technologii – odniósł się do słów o równowadze prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Według zmodyfikowanych planów, w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych GDDKiA wybuduje 746 km dróg w technologii betonu cementowego (w pierwotnych planach było 810 km). Po ich realizacji, w 2020 roku, na sieci krajowej będzie 25 proc. dróg o nawierzchni z technologii betonu cementowego oraz 75 proc. z nawierzchnią bitumiczną.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony