Partnerzy serwisu:

Kraków: Nie mogliśmy spowolnić inwestycji. Trzeba stymulować gospodarkę

Kasper Fiszer 07.09.2021

Kraków: Nie mogliśmy spowolnić inwestycji. Trzeba stymulować gospodarkę
Krakówfot. Adrian Grycuk, lic. CC BY-SA 3.0 pl
Władze Krakowa mają bardzo szeroko zakrojone plany inwestycji w infrastrukturę drogową. Choć źródła finansowania większości przedsięwzięć nie są pewne, samorząd przekonuje, że musi zrobić wszystko, by kontynuować procesy inwestycyjne. Ma to istotnie pomóc wychodzącej z kryzysu po pandemii koronawirusa gospodarce.
Wśród najważniejszych inwestycji drogowych realizowanych obecnie w Krakowie można wymienić przebudowę ul. Igołomskiej (łączny koszt – 334 mln zł, nakłady w roku 2021 – 42 mln zł, koniec prac w 2022 r.) czy rozbudowę al. 29 Listopada na odcinku od Opolskiej do granicy miasta (łącznie 137 mln zł, w 2021 r. 45 mln zł, koniec w 2023 r.). Trwa także rozbudowa ul. Łokietka pomiędzy ulicami Kaczorówka i Na Zielonki, która kosztuje 11 mln zł, w tym nakłady w roku 2021 w wysokości 8 mln zł (koniec w 2022 r.). Za ok. 20 mln zł przebudowywana jest ul. Wrony (w tym roku wydatki sięgną 12 mln zł; koniec w przyszłym roku), a za 25 mln zł – ul. Klasztorna od Żaglowej do ronda przy moście Wandy (w tym roku 11 mln zł; koniec w przyszłym roku).

Kraków przygotowuje szereg dużych inwestycji i liczy na środki unijne

Samorząd chce kontynuować proces inwestycyjny w kolejnych latach i zakłada, że głównymi źródłami finansowania kolejnych prac drogowych będą Krajowy Plan Odbudowy, program FEnIKS oraz Program Regionalny Fundusze dla Małopolski. – Zamierzamy jednak ubiegać się o dofinansowanie ze wszystkich możliwych źródeł, w tym z funduszu Polski Ład – mówi Dariusz Nowak, kierownik Biura Prasowego Urzędu Miasta Krakowa. Zwraca też uwagę, że na razie nie są znane szczegóły tak programów unijnych nowej perspektywy budżetowej, jak i anonsowanych przez rząd funduszy krajowych. Trudno więc wskazać konkretne inwestycje, jakie mogłyby zostać zgłoszone w ramach poszczególnych naborów. W lipcu tego roku miasto złożyło natomiast wnioski w ramach pierwszego, pilotażowego naboru do Polskiego Ładu.

Wśród zadań planowanych na kolejne lata znajdziemy budowę Trasy Wolbromskiej na odcinku od Pachońskiego do granic miasta (zadanie zrealizuje województwo małopolskie, a Kraków będzie miał w nim swój udział finansowy), budowę Trasy Ciepłowniczej (w tym roku ma zostać zlecone opracowanie koncepcji wielowariantowej) czy budowę Trasy Nowobagrowej (w tym roku pojawić ma się zamówienie publiczne na koncepcję wielowariantową). W 2021 r. ma rozpocząć się też przygotowywanie podobnego opracowania dla rozbudowy ul. Kocmyrzowskiej. Trwają natomiast przygotowania dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach rozbudowy ul. Okulickiego, której elementem ma być budowa połączenia z rondem Piastowskim.

Rolą miasta jest nie tylko nie hamować inwestycji, ale je przyspieszać

Do 2023 r. trwać będzie realizacja projektu koncepcyjnego Trasy Balickiej, drogi o długości ok. 7 km i parametrach technicznych klasy G, która połączy centrum Krakowa z lotniskiem. – Szacowany koszt przedsięwzięcia to 650 mln zł – podkreśla nasz rozmówca. Miasto prowadzi i planuje poza tym szereg mniejszych inwestycji, a jednym z priorytetów na najbliższe lata ma być wprowadzanie rozwiązań bezkolizyjnych w ruchu drogowym ale i wspierających rozwój transportu szynowego.

– Od początku trwania pandemii realizacja programu inwestycyjnego nie była i nie jest zagrożona – zapewnia przedstawiciel magistratu. Ocenia on, że w dobie trudności gospodarczych rolą miasta jest stymulowanie rozwoju poprzez utrzymanie nakładów inwestycyjnych, a nawet przyspieszenie pewnych prac. Kraków ma zaś pełnić rolę „koła zamachowego” dla całej Małopolski w trakcie wychodzenia z kryzysu.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport