Partnerzy serwisu:

Krapkowice: Most kolejowy stał się drogowym

Roman Czubiński 08.02.2021

Zniszczona podczas „powodzi tysiąclecia” przeprawa kolejowa przez Odrę stała się mostem drogowym. Podczas przebudowy zachowano część zabytkowej konstrukcji. Oznacza to jednak, że ewentualna odbudowa odcinka linii kolejowej Krapkowice – Gogolin będzie wymagać w przyszłości poprowadzenia go w nowym śladzie.
Most na Odrze w Krapkowicach powstał w roku 1896 jako przeprawa kolejowa na linii lokalnej Prudnik – Gogolin. W trakcie powodzi w 1997 r. uległ zniszczeniu. Ze względu na niewielkie znaczenie odcinka Krapkowice – Gogolin (ruch pasażerski zawieszono już w 1991 r., a towarowy koncentrował się na pozostałym odcinku linii 306) przeprawy kolejowej postanowiono nie odtwarzać. Zapowiadano odbudowę linii na całej długości, ostatecznie jednak w sierpniu 2016 r. oddano do użytku tylko wyremontowany odcinek Prudnik – Krapkowice (stacja w Krapkowicach leży przed mostem). Po prowizorycznej odbudowie obiekt służył jako kładka dla pieszych.

W grudniu ubiegłego roku zakończyła się przebudowa obiektu na most drogowy w ciągu ulicy Obuwników. Inwestycję wykonała firma Nowak-Mosty Sp. z o. o. Aby adaptować go do nowej roli, konieczne było wykonanie szeregu prac. – Najpierw konstrukcja stalowa została wzmocniona poprzez spawanie nakładek na wybrane elementy konstrukcyjne istniejącej kratownicy. Następnie wykonano sprężenie konstrukcji stalowej dla przęseł nr 2, 3 oraz 4 – wylicza Kierownik Budowy z ramienia wykonawcy Michał Matysek. Potem, po wykonaniu żelbetowej płyty zespalającej konstrukcję stalową z płytą, poszerzono i podwyższono nasypy przy zastosowaniu geosyntetyków.

– Bardzo ciekawe i wymagające było betonowanie płyty przęsła nurtowego – wspomina kierownik budowy. Układanie mieszanki betonowej odbywało się przy użyciu dwóch pomp do betonu o zasięgu 42 m i 72 m. – Pompa mniejsza była ustawiona na barce, która zacumowała pośrodku przęsła. Beton był przepompowywany z lądu przez 72-metrową pompę do pompy 42 m i wówczas podawany na ustrój nośny betonowanej płyty – mówi nasz rozmówca.

Niektóre elementy substancji zabytkowej zostały zachowane, inne jednak trzeba było zastąpić nowymi. – Konstrukcja stalowa została w całości zachowana dla przęseł 1, 2 i 3. Dołożono dla tych przęseł jedynie nakładki w postaci płaskowników – wyjaśnia Michał Matysek.

Projektowanie przebudowy trwało około 11 miesięcy. Właściwe prace budowlane rozpoczęły się we wrześniu 2019 roku, a zakończono je w listopadzie 2020 r. W połowie grudnia drugi krapkowicki most drogowy został oddany do użytku. Inwestycja odciążyła stary most w ciągu drogi wojewódzkiej nr 409 i połączyła Otmęt z ulicami Kolejową i Opolską.

rys. openrailwaymap
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Obiekty inżynierskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony