Partner serwisu

Laude otwiera wielki terminal pod Zamościem [zdjęcia]

Michał Szymajda 24.06.2022

arrow
arrow
Laude otwiera wielki terminal pod Zamościem [zdjęcia]
Fot. M. Szymajda
Laude otwiera wielki terminal pod Zamościem [zdjęcia]
Laude otwiera wielki terminal pod Zamościem [zdjęcia]
Laude otwiera wielki terminal pod Zamościem [zdjęcia]
Laude otwiera wielki terminal pod Zamościem [zdjęcia]
Laude otwiera wielki terminal pod Zamościem [zdjęcia]
Laude otwiera wielki terminal pod Zamościem [zdjęcia]
Laude otwiera wielki terminal pod Zamościem [zdjęcia]
Laude otwiera wielki terminal pod Zamościem [zdjęcia]
Laude Smart Intermodal otworzył w Zamościu swój największy krajowy terminal. Zlokalizowany przy szerokotorowej linii LHS obiekt przejmie sporą część ładunków przechodzących z Ukrainy do Polski. W dobie konfliktu na Ukrainie wagi inwestycji nie da się przecenić.
Nowy terminal firmy Laude Smart Intermodal zlokalizowany jest przy stacji kolejowej Zamość Bortatycze, tuż obok bazy utrzymaniowej spółki PKP LHS. Laude będzie całkowicie uzależnione od lokomotyw tego operatora, który jest jedyną spółką prowadzącą ruch na linii o rozstawie torów 1520 mm z Ukrainy do Polski.

Terminal jest najnowocześniejszym obiektem tego typu w Polsce, a jego wielkość robi spore wrażenie. Będzie mógł obsługiwać nawet do 10 pociągów dziennie, choć na razie, z uwagi na ograniczoną przepustowość przejścia granicznego pod Hrubieszowem, przyjmuje dwa pociągi dziennie. Potrzeby eksportowe drogą lądową z Ukrainy są jednak na tyle wielkie, że musi się to zmienić na korzyść Laude.

Projekt realizowany z unijną pomocą

– Zrealizowana inwestycja pozwoliła na zwiększenie zdolności przeładunkowej terminalu do 15 tys. kontenerów TEU rocznie. Daje to możliwość wywiezienia dużo większego niż do tej pory wolumenu ładunków z Ukrainy. Wykorzystanie własnych opatentowanych innowacji w konstrukcji kontenerów i taboru to wynik naszego wieloletniego doświadczenia i dążenia do tworzenia nowoczesnych rozwiązań transportowo-logistycznych – czytamy w informacji prasowej spółki. W rozbudowę terminalu w Zamościu Laude Smart Intermodal zainwestowała prawie 30 mln zł. Inwestycja otrzymała dofinansowanie unijne.

– Na przestrzeni ostatnich piętnastu lat, w ramach programów pomocowych UE zrealizowaliśmy 14 projektów o łącznej wartości ponad 436 mln zł skierowanych na rozwój przewozów kontenerowych i innych nowoczesnych rozwiązań zwiększających konkurencyjność transportu kolejowego – powiedział Marcin Witczak, prezes Laude Smart Intermodal.

Przetarg na wykonanie robót budowlanych związanych z rozbudową terminalu intermodalnego na stacji kolejowej Zamość Bortatycze został ogłoszony w sierpniu 2020 r. W ramach tego projektu od strony zachodniej powstały nowy szeroki tor (o prześwicie 1520 mm), który umożliwi bezkolizyjne wprowadzenie składu kontenerowego na teren terminalu, a od strony południowej – nowy tor normalny (o szerokości 1435 mm). Długość każdego z tych torów wynosi 900 m.

Wydłużone zostały także tory odstawcze dla wagonów normalno- i szerokotorowych oraz zbudowano splot toru normalnego i szerokiego, który umożliwi bezkolizyjne odstawianie uszkodzonych kontenerów do naprawy. Rozbudowany układ torowy (łącznie ponad 6,4 km) pozwala na przeładunek kontenerów z wagonów szerokotorowych na normalnotorowe, zwiększając wydajność prac przeładunkowych. Możliwości przeładunkowe po rozbudowie terminalu to 6-10 pociągów dziennie.

Terminal jest wyposażony w dwie suwnice 40-tonowe, pięć wózków kontenerowych typu reachstacker, których zadaniem jest usprawnienie obsługiwanego ruchu kolejowego i samochodowego, a także wagę. Nowy plac umożliwia składowanie 2000 kontenerów TEU. Dodatkowo powstało kilka placów parkingowych i manewrowych. Łączna powierzchnia placów utwardzonych wynosi 38 tys. mkw. Do końca roku zostanie zainstalowana trzecia suwnica.

Kolejowe wsparcie dla eksportu z Ukrainy

Inwestycja Laude zbiegła się z zakończeniem prac na stacji Zamość Majdan, realizowanych przez PKP LHS. Tam zbudowano pięć torów o łącznej długości 6 km wraz z rozjazdami wyposażonymi w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także plac ładunkowy o powierzchni 14 tys. m kw. oraz drogę dojazdową. Budowa mijanki zwiększa zdolność przepustową całej tej linii.

– Inwestycje te pozwalają wesprzeć ukraiński eksport do europejskich odbiorców. Tak naprawdę dziś jedyną możliwością są szlaki kolejowe, w tym szczególnie linia LHS od granicy polsko-ukraińskiej do Sławkowa, a także zaplecze przeładunkowe, jakie mogą zapewnić terminale zlokalizowane na liniach kolejowych łączących Polskę z Ukrainą, jak nasz w Zamościu – mówi prezes Marcin Witczak.

Kontener tak samo dobry do wożenia zboża

Obecny stan techniczny LHS pozwala na przejazd 12 par pociągów na dobę. – Sukcesem przy obecnej organizacji pracy na przejściach granicznych i przewozów na linii LHS byłby transport 2 mln ton zbóż z Ukrainy miesięcznie.

Wykorzystanie specjalistycznych kontenerów do przewozu ładunków sypkich, do których można załadować m.in. zboże, usprawniłoby logistykę, redukując koszty i czas niezbędny do przeładunku w terminalach. W przypadku przeładunku na stacjach i w terminalach, gdzie następuje zmiana szerokości torów, całkowity czas na obsługę pociągu z węglarkami liczy się w dniach. Obsługa pociągu kontenerowego jest dużo szybsza.

– Spółka Laude potrafi przewozić do 4000 ton w jednym pociągu i właśnie to w połączeniu ze zmianą organizacji ruchu na linii LHS może sprawić, że cel wywozu ziarna koleją z Ukrainy zostanie zrealizowany – zapewnia prezes Witczak. – Nasze relacje w pracy z klientami z Ukrainy budujemy od 2008 r.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Intermodal
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony