Partnerzy serwisu:

Rząd dorzuci 5 mld zł na drogi. Chodzi nie tylko o dopłatę do zerwanych kontraktów

Elżbieta Pałys 16.09.2019

Rząd dorzuci 5 mld zł na drogi. Chodzi nie tylko o dopłatę do zerwanych kontraktów
fot. Thoursie, sxc.hu
Rząd planuje o 5 mld zł zwiększyć limit wydatków w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Połowa tej kwoty pójdzie na pokrycie rosnących kosztów budowy dróg, m.in. na kontraktach gdzie doszło do zerwania umów z pierwotnym wykonawcą. Druga połowa pokryje koszty związane z budową drogi ekspresowej S12 Lublin – Dorohusk. Ta inwestycja ma trafić na tzw. listę podstawową.
Taki plan przewiduje projekt uchwały Rady Ministrów, która ma zmienić Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Uchwala ma być przyjęta jeszcze w trzecim kwartale tego roku.

Dzięki temu do listy zadań podstawowych, które mają być realizowane w ramach PBDK ze środków Krajowego Funduszu Drogowego będzie droga S12 Lublin – Dorohusk o długości 57,6 km. Droga stanowiąca odgałęzienie trasy Via Carpatia może, według rządowych szacunków, kosztować blisko 2,5 mld zł. Do tej pory nie była uwzględniona na liście zadań podstawowych.

Druga taka sama kwota w ramach PBDK będzie potrzebna, by dopłacić do inwestycji, których nie zrealizowali pierwotni wykonawcy – chodzi o zadania, gdzie doszło do zerwania kontraktów oraz na budowę S19 Rzeszów – Babica, dla której dokonano aktualizacji kosztów. Dodatkowe koszty, które trzeba ponieść nie zmieszczą się w wygenerowanych wcześniej oszczędnościach na innych kontraktach. W sumie trzeba na nie wygospodarować 2,5 mld zł.

Ile na zerwane kontrakty

Do kończonej obwodnicy Częstochowy w ciągu A1, tj. odcinku Rząsawa – Blachownia trzeba dołożyć blisko 400 mln zł Połowę tej kwoty, według planów, mają pokryć obligacje Skarbu Państwa, drugą połowę kredyt EBI.

Na odcinku S5 Białe Błota – Szubin trzeba dołożyć ok. 148,6 mln zł, a na odcinkach S5 Nowe Marzy – Dworzysko oraz Dworzysko – Aleksandrowo 438,1 mln zł.

Kolejnych 136,2 mln zł trzeba dołożyć do budowy S7 Lotnisko – Lesznowola.

S61 odcinek od końca obwodnicy Suwałk do Budziska z obwodnicą Szypliszek będzie kosztować 326,4 mln zł więcej, a S61 Podborze – Śniadowo 264,1 mln zł.

W powyższych przypadkach wzrost kosztów wynika z aktualizacji kosztów robót budowlanych wykonanej w związku z koniecznością powtórzenia przetargu. We wszystkich przypadkach dodatkowe koszty mają być pokryte w połowie z obligacji, w połowie z kredytu EBI.

Policzono na nowo

Ponadto 734 mln zł ma być dołożone do S19 Rzeszów Południe (bez węzła) – w. Babica (z węzłem). W tym przypadku koszty inwestycji zaktualizowano na etapie koncepcji programowej.

Dodatkowo przewidziano ok. 52,7 mln zł rezerwy na wydatki inwestycyjne.

Po podniesieniu limitu wydatków w ramach PBDK, roczny limit wydatków na ten rok będzie wynosił: 10,858 mld zł, a w roku 2020 – 16,637 mld zł. Najwyższa kwota jest zaplanowana na 2021 rok – 18,155 mld zł. w 2022 roku wydatki na drogi mają sięgnąć 16,729 mld zł.
Od roku 2023 i w latach następnych będzie jeszcze do wydania 38,122 mld zł.

Uchwala w sprawie zmiany limitu PBDK ma być przyjęta przez rząd jeszcze w trzecim kwartale. Ostatnia zmiana limitu wydatków w ramach PBDK miała miejsce w czerwcu 2017 roku. Wówczas zdecydowano o zwiększeniu go zw 107 do 135 mld zł, tj. o 28 mld zł.     
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony