Partnerzy serwisu:

Łódzkie: Drugi most spawany prof. Bryły w ciągłej eksploatacji

Kasper Fiszer 25.05.2019

Łódzkie: Drugi most spawany prof. Bryły w ciągłej eksploatacji
Most drogowy w Retkachfot. Łukasz Jóźwiak
W województwie łódzkim znajdują się dwa drogowe mosty spawane zaprojektowane przez prof. Stefana Bryłę, światowego pioniera spawalnictwa. Jeden z nich wciąż jest używany w normalnym ruchu drogowym. Znajduje się on w poblizu miejscowości Retki na drodze powiatowej zarządzanej przez PZDiT w Łowiczu.
W kwietniu opisywaliśmy na naszych łamach ciekawą historię pierwszego spawanego mostu drogowego na świecie, który znajduje się w niewielkich Maurzycach w województwie łódzkim. Konstrukcja autorstwa prof. Stefana Bryły nie jest już wykorzystywana w normalnym ruchu i zachowano ją jedynie jako pomnik historii. Zaledwie kilka kilometrów od tamtego obiektu znajduje się jednak inny most zaprojektowany przez tego samego pioniera spawalnictwa, który uznawany jest za drugi pod względem daty otwarcia drogowy most spawany w Polsce i jeden z najstarszych w skali świata. Ten używany jest do dziś.

Nowa technologia pozwoliła na znaczne zmniejszenie masy

Również ten most pozwala na przeprawę przez Słudwię i położony jest w pobliżu wsi Retki. Na pierwszy rzut oka wydaje się on mało imponujący, bo z uwagi na małą wysokość cała konstrukcja umieszczona jest na dole obiektu. O przełomowym charakterze mostu świadczy jednak – podobnie jak w przypadku starszej przeprawy z Maurzyc – głównie niewielka w porównaniu z klasycznymi konstrukcjami nitowanymi masa wynosząca 20 ton. Oszczędność szacowana jest na ok. 17 proc.

Obiekt ten przeszedł do historii światowej myśli technicznej dzięki jego szerokiemu opisowi dokonanemu przez samego autora konstrukcji. Informacje o nim znaleźć można m.in. w opracowaniu Żelazne mosty spawane opublikowanym przez prof. Bryłę w 1931 r. w periodyku „Wiadomości drogowe” (gromadzi ono informacje o podobnych realizacjach, także kolejowych i innych, z różnych części świata). Artykuł dostępny jest w internetowym archiwum Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej.

Stan obiektu pozwala na prowadzenie ruchu

Obecnie obiektem zarządza Powiatowy Zarząd Dróg i Transportu w Łowiczu. Jak informuje organ, aktualny stan techniczny obiektu pozwala na dalsze prowadzenie na nim ruchu. – Ze względu na bezpieczeństwo przed mostem ustawiono znaki A-12 [zwężenie jezdni], D-3 [droga jednokierunkowa] i B-31 [pierwszeństwo dla jadących z przeciwka], B-33 [ograniczenie prędkości] – czytamy w krótkim materiale przesłanym nam przez PZDiT Łowicz.

Organ zapewnia też o prowadzeniu bieżącego utrzymania przeprawy. – Prace konserwacyjne obejmują cały ciąg drogi. Trudno więc precyzyjnie wyłonić koszt bezpośredni związany z przedmiotowym obiektem – wskazuje przy tym zarządca. Dodaje, że w najbliższym czasie nie są przewidziane szersze prace polegające na przebudowie obiektu. – W dalszym ciągu będzie on objęty bieżącymi naprawami w zależności od zaistniałych potrzeb – podsumowuje łowicki PZDiT.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony