Lubelskie lotnisko z ILS II kategorii jeszcze w tym roku

fot. Krzysztof Wiśniewski Lubelska Grupa Spotterska
System ILS kategorii II pojawi się na lotnisku w Lublinie jeszcze w tym roku. Oznacza to, że samoloty będą tu mogły lądować przy widzialności ograniczonej do 350 m. Ostatnio w porcie pojawiła się tzw. papuga, która służy do testowania systemów nawigacji.
ILS to system nawigacyjny, wspomagający lądowanie samolotu w trudnych warunkach atmosferycznych. Obecnie na lubelskim lotnisku działa system ILS kategorii I. Oznacza to, że lądowania mogą się tu odbywać, gdy mgła ograniczała widoczność świateł wzdłuż drogi startowej na długości nie mniej, niż 550 m. Równocześnie załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała dojrzeć światła podejścia z wysokości 60 m.
Działania zmierzające do podniesienia kategorii systemu ILS na lubelskim lotnisku rozpoczęto w ubiegłym roku. Wyższa kategoria to możliwość wykonywania operacji lotniczych przy widzialności do 350 m. Dla lotniska to większa dostępność i atut w negocjacjach z przewoźnikami – ILS II kategorii oznacza bowiem w praktyce zmniejszenie liczby przekierowywanych lotów do minimum, co dla linii lotniczych przekłada się na mniejsze koszty. W całym 2015 roku takich przekierowań odnotowano w Lublinie 12.
Za inwestycję odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Lotnisko we własnym zakresie przygotowało jednak dodatkowe elementy oświetlenia nawigacyjnego i przeszkoliło personel. Oficjalny wniosek o certyfikację złożono na początku lutego. W tym miesiącu ULC planuje przeprowadzić w porcie audyt. Następnie trzeba będzie poczekać na odpowiednią publikację w AIP, czyli zbiorze zarządzeń lotniczych.
ILS II kategorii posiadają obecnie dwa warszawskie lotniska: Chopina i Port Lotniczy Modlin, oraz lotnisko w Gdańsku. Trwają przygotowania do uruchomienia ILS II kategorii na lotnisku we Wrocławiu.
Działania zmierzające do podniesienia kategorii systemu ILS na lubelskim lotnisku rozpoczęto w ubiegłym roku. Wyższa kategoria to możliwość wykonywania operacji lotniczych przy widzialności do 350 m. Dla lotniska to większa dostępność i atut w negocjacjach z przewoźnikami – ILS II kategorii oznacza bowiem w praktyce zmniejszenie liczby przekierowywanych lotów do minimum, co dla linii lotniczych przekłada się na mniejsze koszty. W całym 2015 roku takich przekierowań odnotowano w Lublinie 12.
Za inwestycję odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Lotnisko we własnym zakresie przygotowało jednak dodatkowe elementy oświetlenia nawigacyjnego i przeszkoliło personel. Oficjalny wniosek o certyfikację złożono na początku lutego. W tym miesiącu ULC planuje przeprowadzić w porcie audyt. Następnie trzeba będzie poczekać na odpowiednią publikację w AIP, czyli zbiorze zarządzeń lotniczych.
ILS II kategorii posiadają obecnie dwa warszawskie lotniska: Chopina i Port Lotniczy Modlin, oraz lotnisko w Gdańsku. Trwają przygotowania do uruchomienia ILS II kategorii na lotnisku we Wrocławiu.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |