Partnerzy serwisu:

Lubuskie: A18 i obwodnice – to najważniejsze inwestycje

Redakcja/inf. pras. 04.01.2021

Lubuskie: A18 i obwodnice – to najważniejsze inwestycje
fot. GDDKiA
Dostosowanie do parametrów autostrady obecnej DK-18 oraz kolejne korki do realizacji obwodnic w ramach rządowego programu to kluczowe zadania dla zielonogórskiego oddziału GDDKiA. Pod ich znakiem upłynął też rok 2020.
Obecne w realizacji są 34 km drogi krajowej nr 18. Na pozostałe 38 km trwają przetargi – wkrótce można się spodziewać umów z wykonawcami. Na terenie województwa lubuskiego w realizacji jest sześć zadań w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Dla pięciu przygotowywana jest dokumentacja projektowa, w jednym przypadku trwa przetarg na realizację.

W mijającym roku zielonogórska GDDKiA realizowała dziesięć zadań w zakresie remontów dróg krajowych, a trzy pozostają jeszcze na etapie przetargu. Łączna wartość tych remontów to ponad 90 mln zł. W ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych rozpoczęły się prace na pięciu zadaniach. Trwają przygotowania do przebudowy ponad 230 km dróg o klasie GP.

A18 – autostrada do granicy

Jednym z największych wyzwań drogowych w tym regonie jest obecnie dostosowanie do parametrów autostrady poniemieckiej drogi krajowej nr 18, która prowadzi ruch do zachodniej granicy.

Od 2006 roku pomiędzy Olszyną i Golnicami kierowcy mają do dyspozycji nową, betonową, północną jezdnię przyszłej A18. Teraz, w drugim etapie prac, zniknie 70 km starej betonowej jezdni południowej, a w ramach dostosowania drogi krajowej do parametrów autostrady przebudowane zostaną węzły, pasy włączania i wyłączania z MOP, a także przejścia dla zwierząt.

Dwa odcinki, od granicy państwa do okolic węzła Iłowa, są już w realizacji, a dwa kolejne do węzła Golnice na terenie woj. dolnośląskiego, są już na etapie końcowym procedury przetargowej. Na te ostatnie dwa odcinki wybrano już wykonawców a umowy mają być podpisane w I kw. 2021 roku.

Program obwodnicowy

Poprawa bezpieczeństwa na drogach, odsunięcie ruchu ciężkiego i tranzytowego od obszarów zabudowanych, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej, przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów czy zapewnienie komfortu jazdy i zmniejszenie ryzyka wypadków – to główne założenia rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W województwie lubuskim w Programie znalazło się sześć zadań o łącznej długości ponad 47 km.

Dla obwodnicy Strzelec Krajeńskich w czerwcu 2020 r. ogłoszono przetarg na realizację w formule projektuj i buduj, a pozostałe pięć obwodnic jest w fazie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (STEŚ-R).

Obwodnice w ciągu DK-22

31 sierpnia 2020 r. poznaliśmy oferty na projekt i budowę obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu DK-22. Obecnie trwa weryfikacja złożonych ofert pod kątem formalnym i merytorycznym. Podpisanie umowy planowane jest w I kwartale 2021 r.

Droga krajowa nr 22 jest ważnym korytarzem transportowym nie tylko w województwie lubuskim. Obwodnica usprawni również ruch na odcinku pomiędzy Wałczem a Gorzowem Wielkopolskim, ale także patrząc w stronę zachodnią pomiędzy Niemcami a korytarzem drogi krajowej nr 11, i dalej autostrady A1 oraz Trójmiasta w kierunku wschodnim. Będzie to jednojezdniowa, dwupasmowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Zakończenie robót planowane jest w 2025 r.

We wrześniu 2020 r. została podpisana umowa z firmą Mosty Katowice na opracowanie STEŚ-R dla obwodnicy Dobiegniewa, także w ciągu DK-22. Podstawowym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego i odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Dobiegniewie. Obwodnica poprawi ruch drogowy na odcinku pomiędzy Wałczem a Gorzowem Wielkopolskim oraz pomiędzy Niemcami a korytarzem drogi krajowej nr 11 i dalej autostrady A1 i Trójmiasta.

Kostrzyn nad Odrą i Krosno Odrzańskie

W październiku 2018 r. została podpisana umowa z firmą Multiconsult Polska na opracowanie STEŚ-R dla obwodnicy Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK-31. Obwodnica pozwoli na rozładowanie ruchu w kierunku północnym i zachodnim, dostęp i obsługę strefy ekonomicznej oraz dostęp do przejścia granicznego z Niemcami. Równolegle trwa procedura zmierzająca do realizacji budowy nowego mostu granicznego na Odrze z Republiką Federalną Niemiec, na drodze krajowej nr 22, w ramach zadania komplementarnego.

W październiku 2017 r. została podpisana umowa z firmą Transprojekt Gdański na opracowanie STEŚ-R dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu DK-29. Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Odcinek ten jest ważnym korytarzem regionalnym zachodniej części województwa lubuskiego, ale także stanowi jeden z ważnych korytarzy przygranicznych od granicy z Niemcami w Świecku w kierunku Zielonej Góry i dalej poprzez drogę ekspresową S3 do zachodniej i południowej Polski.

Obwodnica Przytocznej w ciągu drogi krajowej nr 24

We wrześniu 2020 r. została podpisana umowa z firmą Mosty Katowice na opracowanie STEŚ-R. Droga krajowa nr 24 jest ważnym korytarzem transportowym na osi wschód-zachód, równolegle do autostrady A2. Obwodnica poprawi również dostęp do drogi ekspresowej S3.

12 października br. została podpisana umowa na opracowanie STEŚ-R dla obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12
Obwodnica stanowić będzie fragment ciągu DK-12 stanowiącego połączenie nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego.


PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony