Partnerzy serwisu:

Marokański gigant zdominował Morze Śródziemne. Tanger Med II otwarty

Leonard Dolecki 12.07.2019

Marokański gigant zdominował Morze Śródziemne. Tanger Med II otwarty
fot. Tanger Med
W ostatnich dniach czerwca w Maroko został uruchomiony nowy terminal Tanger Med II w porcie Tanger Med. Nowe nabrzeże zwiększyło możliwości przeładunkowe portu o 5 mln TEU rocznie, a po całkowitym ukończeniu wzrośnie jeszcze o dodatkowy milion. To wydarzenie sprawiło, że marokański port stał się największy na Morzu Śródziemnym i w Afryce.
Królewskie przedsięwzięcie

Projekt dotyczący budowy portu zlokalizowanego ok. 40 km od Tangeru o nazwie Tanger Med ruszył w 2003 roku. Ogłosił go król Mohammed VI, który powiedział, że przedsięwzięcie ma sprawić, że znaczenie Maroka w międzynarodowej wymianie handlowej znacznie wzrośnie, a dzięki powstaniu centrum przemysłowego, które również było objęte projektem, kraj rozwinie się gospodarczo.

Do realizacji inwestycji, współpracy z prywatnymi partnerami oraz późniejszego zarządzania obiektem powołana została specjalna spółka Tanger Med Special Agnecy (TMSA), w której 100% udziałów posiada państwo.

Założenia udało się zrealizować. Obiekt, zawierający jeden terminal kontenerowy, został uruchomiony w 2007 roku, a w roku następnym prace zaczął drugi terminal. W ciągu trzynastu lat osiągnęły one obrót przekraczający nawet swoje możliwości, a obsługa ładunku była w ostatnich latach możliwa jedynie dzięki odpowiedniej optymalizacji działania.

Zdywersyfikowana działalność

Do momentu otwarcia terminala Tanger Med II obsługą kontenerów w marokańskim porcie zajmowali się operatorzy APM Terminals oraz Eurogate. Każdy z nich posiada swoje nabrzeże w Tanger Med I. Oba mają po 800 metrów długości, a koszt budowy każdego z nich wyniósł 150 mln euro. Ich łączna nominalna zdolność przeładunkowa to 3 mln TEU.

Tanger Med to jednak nie tylko kontenery. W jego skład wchodzą również terminale dedykowane do przeładunku: ładunków masowych, ro-ro (maksymalny możliwy roczny obrót: 700 tys. jednostek), automotive (maksymalny możliwy roczny obrót: 1 mln pojazdów), substancji płynnych (maksymalny możliwy roczny obrót: 15 mln ton węglowodorów) oraz terminal pasażerski (maksymalny możliwy roczny obrót: 7 mln pasażerów).

Dodatkowo w porcie zlokalizowana jest wolna strefa logistyczna, dzięki której firmy transportowe mogą ściśle współpracować z operatorami morskimi. Jej powierzchnia to 40 hektarów, a docelowo ma być to 200 hektarów. Klientami tej strefy są m.in. takie firmy jak: Adidas, Decathlon, Huawei, Kasai, czy 3M.

Ponadto projekt Tanger Med objął swoim zakresem realizację wolnej platformy przemysłowej, w której eksport w ubiegłym roku osiągnął wartość 80 mld dirham marokańskich (ok. 7,3 mld euro). Na jej terenie znajdują się fabryki firm z takich branży jak: elektronika (m.in.: Furukawa Electric Group i Tronico), aeronautyka (m.in.: Daher i Esterline Souriau), motoryzacja (m.in.: Renault Nissan, Delphi i Valeo), rolnictwo (m.in.: NaturPlas), medycyna (m.in.: Mayborn Group) oraz włókiennictwo (m.in.: Platform & Design i Eiremor).

Tanger MED II

W 2009 roku ruszyły pierwsze prace dotyczące budowy nowego nabrzeża przeznaczonego dla terminali kontenerowych o nazwie Tanger Med II. Na jego terenie docelowo znajdą się dwa terminale. Pierwszy został uruchomiony w ostatnich dniach czerwca 2019 roku. Należy on do operatora APM Terminals. Ma pojemność 5 mln TEU, długość nabrzeża równą 2 km, a koszt jego budowy to 820 mln euro.

Cały czas trwa budowa kolejnego terminala, którego operatorem jest Marsa Maroc. Ma on zostać uruchomiony jeszcze w 2019 lub na początku 2020 roku. Inwestycja dotycząca jego budowy ma wartość 240 mln euro, będzie on miał nabrzeże o długości 800 metrów i zdolność przeładunkową równą 1 mln TEU rocznie.

Łącznie jest to niemal 3 km nowego nabrzeża o docelowej możliwości przeładunkowej równej 6 mln TEU. Dzięki temu maksymalny możliwy roczny obrót kontenerów w marokańskim porcie osiągnie poziom 9 mln TEU, który po optymalizacji działania może w przyszłości wzrosnąć do 9,5-10 mln TEU rocznie.

Ogromne finansowanie publiczne i prywatne

Całkowita kwota, która została dotychczas zainwestowana w port Tanger Med, to 88 mld dirham marokańskich, czyli ok. 8,2 mld euro. Z tej kwoty 35 mld dirham pochodziło z pieniędzy rządowych, a 53 mld dirham od prywatnych inwestorów.

W wyniku projektu o tak dużym finansowaniu powstało miejsce skupiające ok. 900 firm. Ponadto w całym kompleksie portowym powstało 75 tys. miejsc pracy (70 tys. w części przemysłowej i 5 tys. w części portowej).

Port na razie (nie)kolejowy

Obecnie towar z/do portu w Tangerze transportowany jest w większości za pomocą ciężarówek. Mają one ok. 95% udziału. Kolej ma tu obecnie udział niższy niż 5%. Nie jest to jednak spowodowane zaniedbaniami, ponieważ przy porcie znajduje się terminal kolejowy mający powierzchnię 10 hektarów.

W ostatnich latach w Maroku prowadzone były duże inwestycje w linii kolejowe oraz tabor pasażerski. Wynikiem tego jest m.in. otwarcie pod koniec ubiegłego roku pierwszej w kraju i w całej Afryce linii kolei dużych prędkości o nazwie Al. Boraq. Przez to nie było możliwości przerzucenia dużej ilości towaru na szyny.

Sytuacja ma się niedługo zmienić. Istotne przedsięwzięcia dotyczące kolei pasażerskiej zostały niedawno zakończone, a dodatkowo zarząd portu planuje inwestycje w rozwój tego rodzaju transportu. Według planów w 2025 roku udział kolei w transporcie towaru do/z portu ma wzrosnąć do 15-20%.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony