Partnerzy serwisu:

Mazowieckie: Drogi, którymi nie da się przekroczyć Wisły

Kasper Fiszer 11.03.2019

Mazowieckie: Drogi, którymi nie da się przekroczyć Wisły
DW-721 w Konstancinie-Jeziornejfot. Albertyanks Albert Jankowski, domena publiczna
Budowa nowych mostów przez Wisłę jest bardzo droga – przyznaje Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich. Mimo to w planach jest otwarcie co najmniej jednej takiej przeprawy, a także jednego mostu na Bugu i jednego na Narwi. Żaden z nich nie będzie jednak spinał brzegów rzeki, do których już obecnie docierają de facto niezależne drogi wojewódzkie, które łączy jeden numer.
Swoistą ciekawostką mazowieckiego układu dróg wojewódzkich są drogi, które dochodzą do obu brzegów Wisły, ale pomiędzy nimi nie funkcjonuje żadna przeprawa. Mimo to mają one zachowaną ciągłą numerację. Wśród nich wymienić można m.in. DW-736 Warka – Podłęż (brak mostu w relacji Latków – Ostrów), DW-823 Wólka Wojcieszowska – Borowa (w województwie lubelskim) oraz DW-900 Kolonia Nadwiślańska-Raj – Piotrawin (również w województwie lubelskim).

Zamiast mostu w razie potrzeby może pływać prom

– Drogi dochodzące do Wisły po dwóch stronach rzeki mają zachowaną numerację, ponieważ stanowią logiczny ciąg drogowy. Powstały one wiele lat przed reformą administracji drogowej. Na ówczesne potrzeby i w ramach reorganizacji drogownictwa nadano im status dróg wojewódzkich – tłumaczy Monika Burdon, rzecznik prasowy Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Dodaje, że obecnie nie ma planów połączenia żadnej z wymienionych dróg.

– Takiego rozwiązania się jednak także nie wyklucza – podkreśla przy tym nasza rozmówczyni. Dodaje, że w niektórych podobnych przypadkach brzegi udało się spiąć regularnym promem. – Np.. na okres remontu mostu w Górze Kalwarii (ok. 1998 r.) na obecnej drodze krajowej nr 50 została uruchomiona przez Generalną Dyrekcję Dróg Publicznych przeprawa mostem pływającym na obecnej DW-680 – wskazuje. Obecnie prom ten nie funkcjonuje, co nie jest jednak znaczącym problemem z uwagi na bliskość stałego mostu.

Innym przypadkiem jest zaś droga nr 721 Duchnów – Józefów – Konstancin-Jeziorna – Nadarzyn. – Dochodzi ona do osi przedwojennego mostu przez Wisłę, który został zniszczony w ramach działań wojennych. Dotychczas nie podjęto się jego odbudowy – mówi Monika Burdon. Również i w tym przypadku nie wskazuje ona konkretnych planów stworzenia stałej przeprawy.

Mosty łączą, a nie dzielą – ale bardzo drogo

– W myśl zasady, że mosty łączą, a nie dzielą, oczywiście ciągle istnieje potrzeba budowy mostów, przede wszystkim o znaczeniu ponadregionalnym, łączących ważne sieci dróg wojewódzkich i krajowych – przyznaje przy tym Monika Burdon. – W ramach programu Mosty+ ogłoszonego przez premiera planujemy budowę trzech przepraw mostowych: na Wiśle (powiat kozienicki i powiat garwoliński), na Bugu (w okolicach Sokołowa Podlaskiego) oraz na Narwi (powiat pułtuski) – wskazuje przy tym rzecznik ZDW. Zauważa przy tym, że często budowa samej przeprawy nie rozwiązuje problemu komunikacji pomiędzy oboma brzegami rzeki.

– Konieczna jest także budowa dróg dojazdowych do mostu o odpowiednich parametrach na potrzeby obecnego natężenia ruchu – tłumaczy. – Musimy więc być świadomi ogromnych kosztów. Koszt budowy mostu np. na Wiśle wraz z drogami dojazdowymi to ponad 1 mld zł – szacuje nasza rozmówczyni.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Drogi samorządowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony