Partnerzy serwisu:

Merchel: Umowa na kolejową infrastrukturę portową za kilka dni

Kasper Fiszer 13.06.2019

Merchel: Umowa na kolejową infrastrukturę portową za kilka dni
Stacja rozrządowa w Gdańskufot. Andrzej Otrębski, lic. CC BY-SA 3.0
PKP PLK przygotowują się do podpisania umowy na ważną inwestycję w zakresie kolejowej infrastruktury obsługi portów. Zarządca sieci kolejowej chce w najbliższych latach znacznie podnieść jakość ruchu towarowego. Ma to się stać m.in. dzięki częściowej separacji od ruchu pasażerskiego.
– W ciągu najbliższych dni podpiszemy umowę na modernizację [infrastruktury kolejowej] portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, także jeszcze w tym roku ruszą prace na wszystkich torach dojazdowych do tych portów prowadzone w systemie „czerwonego FIDIC”, czyli „buduj” – zapowiedział wczoraj podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodał, że w ramach tych samych zadań remontowane będą również tory stacyjne. W swoim wystąpieniu podkreślał on znaczenie infrastruktury dla ruchu towarowego w aktualnej polityce inwestycyjnej krajowego zarządcy.

Przetargi na poprawę dostępności do trójmiejskich portów szeroko opisywaliśmy na naszym portalu (więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj).

Osobne ciągi towarowe Katowice – Kraków i Warszawa – Poznań?

Ma o tym świadczyć m.in. plan przygotowania projektów inwestycyjnych dotyczących wszystkich wymagających prac odcinków sieci TEN-T do realizacji w ramach przyszłej perspektywy unijnej. Choć nie jest pewne, czy uda się przeprowadzić prace na każdej z tras (będzie to zależne od dostępności środków), inwestycje mają pozwolić na istotny wzrost przepustowości i prędkości handlowej pociągów towarowych. – Chcemy też przygotować porządną dokumentację dla „Nadodrzanki” – zapowiada Ireneusz Merchel. Założeniem jest, by pociągi o długości do 750 m wjeżdżające do Polski z Czech mogły dojechać do samych portów bez przeszkód w postaci odcinków, na których mogą kursować jedynie składy krótsze, np. 400-metrowe.

Prezes PKP PLK stwierdził, że bardzo ważnym elementem jest rozdzielenie ruchu towarowego i pasażerskiego. – My taką potrzebę widzimy. Pewnie będą jeszcze trwały dyskusje nt. konkretnych odcinków. Według mnie wyłącznie pasażerska powinna być linia Katowice – Kraków, mamy pomysł na modernizację istniejącej, ale bardzo zaniedbanej [równoległej] linii towarowej – powiedział. W jego opinii wyłącznie ruchowi towarowemu powinna natomiast służyć magistrala E20. Ruch pasażerski powinien zaś zostać przekierowany na całkowicie nową linię biegnącą z Warszawy do Poznania.

Trzeba budować czwarte tory i nie likwidować chwilowo nieprzydatnych linii

Ireneusz Merchel przy tym, że zapadła już ostateczna decyzja, by wszystkie linie dojazdowe do Warszawy były liniami czterotorowymi. – O dziwo czasem budzi to protesty mieszkańców, jak np. na Wawrze – stwierdził. Podkreślił, że potrzeba budowania trzeciego i czwartego toru nie dotyczy wyłącznie stolicy, ale także innych miast, np. Krakowa czy okolicy Trójmiasta.

Ireneusz Merchel bardzo chwalił przy tym decyzję rządu, by całkowicie odstąpić od likwidacji linii kolejowych. – Dziś dana linia jest zbędna, jutro może okazać się potrzebna – podkreślał.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony