Partnerzy serwisu:

MGMiŻŚ: Drogi wodne mają duży potencjał, by odciążyć ruch kołowy

Kasper Fiszer 23.06.2019

MGMiŻŚ: Drogi wodne mają duży potencjał, by odciążyć ruch kołowy
fot. Adam Dziura, lic. CC BY 2.5
Resort odpowiedzialny za żeglugę śródlądową zauważa, że transport towarów rzekami może istotnie odciążyć polskie drogi. Zamierza więc zwiększyć znaczenie dróg śródlądowych, przede wszystkim Odry i Wisły. Prace nad programem rozwoju tej gałęzi transportu mają zacząć się mniej więcej za rok.
– Nasza sieć śródlądowych dróg wodnych jest bardzo dobrze położona, jeśli chodzi o dostęp do portów morskich – mówiła podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej Monika Niemiec-Butryn, dyrektor departamentu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zwróciła także uwagę na to, że na drodze wodnej E70 potoki ładunków występują na odcinku pomiędzy Wisłą a Odrą. – Drogi śródlądowe mają więc bardzo duży potencjał, by trochę wzmocnić sieć transportową w Polsce i odciążyć bardzo mocno przeładowane drogi kołowe – oceniła.

Po stu latach nadal widać wpływ polityki infrastrukturalnej zaborców

Wskazała też ramowe plany rządu dotyczące wzmocnienia niewielkiej dziś roli transportu rzecznego. Na mocy konwencji AGN Polska zobowiązała się do przywrócenia (bądź na niektórych odcinkach stworzenia) korytarzy o parametrach międzynarodowych dróg wodnych na ciągach E30, E40 i E70. – Jeśli chodzi o to, co zostało zrobione do tej pory, to skupiliśmy się na likwidacji wąskich gardeł – mówiła prelegentka.

Przedstawicielka MGMiŻŚ wskazała, że problem ich występowania dotyczy przede wszystkim Odry. – To droga wodna, która od lat jest użytkowana – podkreśliła i porównała wykorzystanie tej rzeki z wykorzystaniem Wisły, która – choć historycznie była kanałem transportowym – dziś nie pełni tej roli na większą skalę. Monika Niemiec-Butryn oceniła, że jest to efekt różnego podejścia zaborców do eksploatacji transportowej rzek.

Więcej polskich rzek na liście TEN-T

Ambicją resortu ma być rozszerzanie listy odcinków dróg wodnych wpisanych do programu TEN-T (dziś figuruje tam tylko jeden około stukilometrowy odcinek od Szczecina do połączenia z drogami wodnymi Niemiec). Rząd chciałby, by za korytarze międzynarodowe uznano m.in. kolejne polskie fragmenty połączenia Morze Północne – Bałtyk. Monika Niemiec-Butryn zauważyła, że na mapie międzynarodowych dróg wodnych Europy bardzo gęstą sieć można zaobserwować w okolicach dużych portów zachodnich. – To wskazuje nam kierunek działań – mówiła. Najbliższa rewizja sieci TEN-T zaplanowana jest na rok 2023.

Podkreślała też, że resort współpracuje z Portem Szczecin-Świnoujście przy modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej wraz z połączeniem z projektowanym Kanałem Śląskim, istniejącym Kanałem Gliwickim i górną Wisłą. – Projektowane jest także połączenie Dunaj – Odra – Łaba – wskazywała. Dodała, że modernizacja Odry polegać ma głównie na budowie nowych stopni wodnych, a rozmowy z gminami na temat tego, gdzie mają one powstać, są prowadzone zarówno przez port, jak i przez MGMiŻŚ.

Za rok rozpoczną się prace nad ogólnym programem rozwoju

– Jeśli zaś chodzi o drogę rzeki Wisły, to Port Gdańsk zlecił studium wykonalności inwestycji. Miało ono powstać do końca tego roku, zapewne proces ten będzie nieco przedłużony – referowała prelegentka. Po zakończeniu prac studialnych dotyczących obu rzek resort ma rozpocząć prace nad programem rozwoju śródlądowych dróg wodnych.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony