Partnerzy serwisu:

Mierzeja. Prace przy budowie kanału żeglugowego postępują

inf. pras. 22.04.2020

arrow
arrow
Mierzeja. Prace przy budowie kanału żeglugowego postępują
fot. NDI/Besix
Mierzeja. Prace przy budowie kanału żeglugowego postępują
Mierzeja. Prace przy budowie kanału żeglugowego postępują
Mierzeja. Prace przy budowie kanału żeglugowego postępują
Mierzeja. Prace przy budowie kanału żeglugowego postępują
Mierzeja. Prace przy budowie kanału żeglugowego postępują
Mierzeja. Prace przy budowie kanału żeglugowego postępują
Mierzeja. Prace przy budowie kanału żeglugowego postępują
Mierzeja. Prace przy budowie kanału żeglugowego postępują
Około 150 pracowników i 40 jednostek sprzętowych pracuje obecnie przy budowie kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dla bezpieczeństwa wprowadzono tygodniowe zmiany, które nie mają ze sobą bezpośredniego kontaktu.– Zatrudniamy około 30 firm podwykonawczych, a zdecydowana większość pochodzi z regionu – informuje przedstawiciel konsorcjum wykonawczego, NDI/Besix. Koronawirus nie zakłócił pracy przy tej inwestycji.
Trwają prace przy inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Aktualnie toczą się roboty kafarowe, polegające na pogrążaniu ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Prowadzone są tam także roboty pogłębiarskie i prace zasypowe. W miejscu gdzie powstaje kanał żeglugowy trwają wykopy, a urobek z nich jest transportowany i hałdowany w południowej części przekopu. Zostanie on bowiem wykorzystany do budowy obwiedni sztucznej wyspy.

– Zakończyliśmy już budowę drogi dojazdowej do tymczasowego nabrzeża przeładunkowego – mówi Dominik Wróblewski, kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix. – To tu będą dostarczane drogą morską i rozładowywane transporty materiału koniecznego do realizacji projektu. Wykonujemy też prace związane z umocnieniem powstałej grobli. Wbiliśmy już pale pod podpory mostów południowego i północnego.

Na budowie wykonano kolejne prace elektryczne i techniczne. Zakończono przewierty, aby usunąć kolizje w części południowej inwestycji. Wkrótce rozpocznie się usuwanie kolizji z liniami średniego napięcia. Rozbudowywana jest sieć dla potrzeb zasilania placu budowy.

– Rozpoczynamy roboty kafarowe przy falochronie zachodnim – mówi Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. Pogłębiamy też basen wodny. W tym trudnym czasie staramy się, przede wszystkim dbając o bezpieczeństwo naszych pracowników i podwykonawców, zapewnić im wszystkie możliwe środki ochrony i kontynuować zaplanowane roboty. Mamy środki dezynfekujące, środki ochrony osobistej. Pracujemy w dwóch zespołach, zmianowo, tydzień na tydzień. Na budowie pracuje aktualnie około 150 osób, 40 jednostek sprzętowych. Zatrudniamy około 30 firm podwykonawczych, a zdecydowana większość pochodzi z regionu.

– Prace na budowie trwają. Tak jak we wszystkich innych aspektach działalności, zarówno naszej jak i wykonawcy, wdrożone zostały wszelki rekomendacje Głównego Inspektora Sanitarnego oraz innych organów państwowych – mówi kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – Aktualnie wykonawca przygotowuje projekty technologiczne dla śluzy, obudowy kanału żeglugowego oraz falochronu wschodniego.

W ramach zawartej umowy realizowana jest cz. I przedsięwzięcia, która obejmuje:
• budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej,
• budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynkami technicznymi (wraz z instalacjami), parkingami, punktem widokowym, nowym układem drogowym z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą, sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, ujęcia wody podziemnej,
• budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.

Całe przedsięwzięcie inwestycyjne obejmuje ww. zadania w ramach Części I oraz:
• przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych oraz budowy przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki; budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego – Część II;
• budowę toru wodnego na Zalewie Wiślanym – Część III.
Urząd Morski w Gdyni obecnie finalizuje dokumentację niezbędną do ogłoszenia przetargu na Część II inwestycji (przebudowa rzeki Elbląg z umocnieniami brzegów i most w Nowakowie).
Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,880 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany – 10,176 km; Rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość 5 m. Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 – 4,5 m, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony