Most Krymski: Ruch wznowiony, czy przeprawa kolejowa wytrzyma?

Już w sobotę wieczorem o 22:14 (8 październik) władze rosyjskie poinformowały o przywróceniu ruchu drogowego, a później w nocy z soboty na niedzielę także kolejowego na Moście Krymskim.
W ciągu pierwszych kilkunastu godzin przez most kolejowy ma przejechać 12 składów pasażerskich. Według strony rosyjskiej przywrócono też ruch pociągów towarowych.Russian repair crews have sent the first test train across the damaged section of the Crimean Bridge. A dozen passenger trains are scheduled to follow tonight, Transport Ministry officials say. A remarkable feat, given the footage of the damage from just hours ago. pic.twitter.com/O7N8QJNomk
— Kevin Rothrock (@KevinRothrock) October 8, 2022
Obecnie na części drogowej mostu łączącego okupowany przez Rosję od 2014 r. Krym z Kraj Krasnodarski obowiązują wzmożone kontrole bezpieczeństwa, a każdy pojazd ma być dokładnie sprawdzany. Docelowo w ciągu godziny most w jednym kierunku ma osiągnąć przepustowość 100 pojazdów. Samochody ciężarowe muszą póki co korzystać w przeprawy promowej przez Kercz dopóki nie zostanie sprawdzona konstrukcja ocalałej części mostu drogowego.
Najważniejszym pytaniem pozostaje to o stan technicznych mostu kolejowego. Wiadomo, że przez cały czas trwania pożaru (nie było szybkiej reakcji służb rosyjskich) konstrukcja mostu była poddana działaniu bardzo wysokich temperatur co zapewne znacząco wpłynęło na jego wytrzymałość. Nawet jeśli, przy wysokim ryzyku, będę nim mogły co jakiś czas przejechać stosunkowe lekkie składy pasażerskie, to może on być niewystarczający do zapewniania istotnych dla wojsk rosyjskich ładunków.
A double-decker from Moscow en route to Simferopol has reportedly crossed the Crimean Bridge. This is the first passenger train to cross since today's explosion, mere hours ago. pic.twitter.com/9hmfo4Ox9r
— Kevin Rothrock (@KevinRothrock) October 8, 2022
Amerykański Instytut Studiów nad Wojną (ISW) ocenia, że wybuch nie zakłóci trwale komunikacji, a utrudni logistykę i doprowadzi do opóźnień w transporcie żołnierzy i sprzętu na Krym. Wywiad brytyjski wydaje się być przekonany o jeszcze większym znaczeniu uszkodzeń i ocenia, że będą miały znaczący wpływ na i tak już mocno nadwyrężone linie komunikacyjne wykorzystywane do zaopatrywania wojsk na południu Ukrainy.
Russia is very dependent on trains for their logistics. Earlier they could offload the trains on to trucks in the area south of Melitopol. But now they will have to find new and longer routes to provide support for the southern front line. pic.twitter.com/EowDpj9UMt
— Def Mon (@DefMon3) October 8, 2022
– Rosjanie będą potrzebowali od trzech do pięciu miesięcy, aby w pełni naprawić nawierzchnię Mostu krymskiego. Nadal nie wiadomo, kiedy po kolejowym odcinku mostu będą mogły jeździć pociągi towarowe – ocenia cytowany przez Wirtualną Polskę Wadym Denisenko, doradca szefa MSW Ukrainy.
Z kolei Agnieszka Legucka, analityczka ds. Rosji w programie Europa Wschodnia Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych zaznacza w mediach społecznościowych, że ocalony kawałek przeprawy drogowej „pozwala na to, że Rosjanie mają jak uciekać. A nadal ciężki sprzęt koleją nie ma jak jechać, cel wojskowy został osiągnięty (na razie)”. W niedzielę chcący opuścić drogą lądową Krym musieli czekać do wjazdu na most w kolejce liczącej 6 km.
The line of cars on the Crimean bridge has already reached 6 km
— ТРУХА⚡️English (@TpyxaNews) October 9, 2022
Now it's time to remember that Russia promised to fix everything today🤔😁 pic.twitter.com/yj17YJiGhi






© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |