Partner serwisu

Most Pelješki połączył Chorwację

Przemysław Farsewicz 27.07.2022

arrow
arrow
Most Pelješki połączył Chorwację
fot. Dubrovnik-neretva county tourist board
Most Pelješki połączył Chorwację
Most Pelješki połączył Chorwację
Most Pelješki połączył Chorwację
Most Pelješki połączył Chorwację
Most Pelješki połączył Chorwację
Most Pelješki połączył Chorwację
Most Pelješki połączył Chorwację
We wtorek oficjalnie otwarto most Pelješac, który połączył kontynentalną część Chorwacji z najbardziej wysuniętym na południe regionem Pelješac – przeciętym dotychczas terytorium Bośni i Hercegowiny. Mieszkańcy i turyści czekali na ten moment prawie 20 lat. Obiekt ułatwi drogę do Dubrownika.
Od godz. 10 rano rozpoczął się cykl imprez uświetniających otwarcie mostu Pelješac. Najpierw obiekt udostępniono dla wszystkich zainteresowanych, którzy mogli dotrzeć do pierwszego pylonu. Jako pierwsi na most weszli obrońcy-weterani. Kolejni mieszkańcy trasę pokonali pieszo, a jeszcze inni – rowerami lub motocyklami. Odbyły się specjalne regaty pod mostem, a jezdnią pobiegło 250 uczestników wyjątkowego biegu wszystkich pokoleń. Do wieczora odbywały się koncerty lokalnych zespołów. O godz. 20.30 rozpoczęła się natomiast uroczysta ceremonia z udziałem oficjeli. Przeprawa wreszcie pozwoli ominąć mieszkańcom, a przede wszystkim turystom, Bośnię i Hercegowinę w drodze do Dubrownika.

– Otwarcie mostu Pelješac budzi w nas duże poczucie narodowej dumy. Od teraz terytorium Chorwacji jest ponownie połączone drogą przy ogólnej radości każdego Chorwata. W ten sposób, dla przyszłych pokoleń, osiągnęliśmy niezwykle ważne i historyczne przedsięwzięcie zjednoczenia południa Chorwacji. Marzyły o tym całe pokolenia rodaków – komentował Andrej Plenković, premier kraju. – To most połączenia, most przyjaźni, a dla nas jest to szczególnie ważne, ponieważ ta część Chorwacji, która jest jedną z najatrakcyjniejszych destynacji pod względem turystycznym, jest teraz zintegrowana z terytorium Chorwacji. Jesteśmy wdzięczni wszystkim, którzy przyczynili się do tego. Nie prześcigajmy się w tym, kto miał większe zasługi, ale po prostu radujmy się tą chwilą, bo to dzień radości dla nas wszystkich – podkreślił premier.

Koncepcja budowy mostu pomiędzy stałym lądem a półwyspem Pelješac została zaprezentowana już w 2005 roku. Pierwsze prace przygotowawcze skutecznie przerwała Bośnia i Hercegowina, która wyraziła stanowczy protest przeciwko inwestycji, gdyż obawiała się utraty dostępu do Adriatyku. Dopiero w 2009 rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie mostu związane z realizacją przyczółków. Te jednak przerwał kryzys ekonomiczny kraju. Rozważano nawet rezygnację z koncepcji budowy mostu na rzecz autostrady do Dubrownika, która przebiegałaby przez terytorium Bośni i Hercegowiny.

Unia Europejska w 2013 roku zleciła wstępne studium wykonalności, które wykazało, że most Pelješac będzie najlepszym rozwiązaniem połączenia południa Chorwacji z resztą kraju i należy kontynuować inwestycję. – Most nie tylko łączy obie części Chorwacji, ale łączy także Unię Europejską. Ponadto Pelješac nie dzieli Chorwacji oraz Bośni i Hercegowiny, ale wręcz przeciwnie, umacnia oba kraje we wzajemnych stosunkach. Statki mogą swobodnie przepływać pod naszą konstrukcją do portu w Neum – podkreślał rok temu Andrej Plenković, premier Chorwacji.

Most ma długość 2440 m i szerokości 23,6 m. Zaprojektowana wysokość wynosi 55 metrów, aby umożliwić swobodny przepływ pod nim statków do portu Neum. W rozmowie z telewizją premier użył obrazowego porównania, że pod przeprawą mógłby przepłynąć nawet Titanic. Największe przęsło ma 285 m. Oprócz samego mostu zaplanowano wybudowanie dróg dojazdowych wraz z dwoma tunelami (długości 2170 m i 450 m) i dwoma mniejszymi mostami już na samym półwyspie Pelješac (długości 500 m i 50 m).

Rząd kierowany przez Chorwacką Unię Demokratyczną HDZ Plenkovica podpisał kontrakt na budowę mostu w kwietniu 2018 roku z chińską firmą China Road and Bridge Corporation. Chorwacja podpisała również dwie inne umowy – z austriackim Strabagiem na budowę północnej drogi dojazdowej oraz z greckim Avax na budowę południowej drogi dojazdowej do mostu. Projekt kosztuje 550 mln euro, z czego 357 mln euro zapewnia Unia Europejska.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony