Partnerzy serwisu:

Mysiorski: Największe na świecie projekty PPP dotyczą dróg

ep 12.06.2018

Mysiorski: Największe na świecie projekty PPP dotyczą dróg
fot. Pit1233, CC0, https://commons.wikimedia.org
– W Europie i na świecie to właśnie projekty drogowe są – w ujęciu wartościowym – największymi projektami PPP – zauważa Bartosz Mysiorski, ekspert od spraw partnerstwa publiczno-prywatnego z kancelarii Dentons Europe Dąbrowski i Wspólnicy. Jego zdaniem, decyzja Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów dotycząca realizacji czterech projektów drogowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, to dobra wiadomość. 
Przypomnijmy, w ubiegłym tygodniu KERM podjął decyzję co do wykorzystania PPP w obszarze drogownictwa. Do dalszych prac w tym modelu skierowane zostały 4 odcinki dróg ekspresowych. To S6 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, S6 Koszalin – DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina oraz S10 Bydgoszcz – Toruń.

Nie wszystko na raz


– To pozytywna wiadomość, na którą czekała spora część polskiego rynku PPP – ocenia Bartosz Mysiorski. – Pamiętajmy, że w Europie i na świecie to właśnie projekty drogowe są – w ujęciu wartościowym – największymi projektami PPP i realizacja nawet jednego z planowanych czterech projektów przybliży nas do spełniania wskaźników obranych w rządowej Polityce PPP. Wskazano w niej, że do końca 2020 – wartość inwestycji realizowanych w tej formule powinna wynieść co najmniej 5 proc. nakładów inwestycyjnych w sektorze publicznym.

– Jak się wydaje, Ministerstwo Infrastruktury posiada niezbędną wiedzę i kompetencje, by sprawnie przygotować drogowe projekty PPP – ale czy wszystkie cztery na raz? Mam wątpliwości – mówi ekspert. – Myślę, że sukcesem będzie realizacja choćby dwóch z planowanych czterech projektów.

Warunki sukcesu

Zdaniem przedstawiciela kancelarii Dentons, dla skutecznej realizacji rządowych zamierzeń istotne będą dwa uwarunkowania. Pierwsze to poparcie polityczne. Bez niego, w ocenie eksperta, nie da się realizować tak dużych przedsięwzięć inwestycyjnych w formule PPP. – Na tym etapie wydaje się ono być bardzo silne, kluczowe jednak będzie utrzymanie tego poziomu wsparcia i determinacji w trakcie całego procesu przygotowania postępowania i samego wyboru partnera prywatnego – mówi Bartosz Mysiorski.

Drugie to opinia Europejskiego Urzędu Statystycznego. – Warunkiem pozwalającym na procedowanie wyboru partnera prywatnego będzie uzyskanie pozytywnej opinii EUROSTAT w zakresie długu publicznego (projekt musi być poza długiem publicznym), co wbrew pozorom nie będzie takie proste i oczywiste – ocenia ekspert.

Nie tylko ekspresówki

Zwraca też uwagę, że drogowe projekty PPP to nie tylko autostrady i drogi ekspresowe, ale również, a może – jak mówi – przede wszystkim, drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie.

– Tu również mamy ogromne potrzeby i spory potencjał realizacji projektów PPP, np. modernizacji i późniejszego utrzymania sieci dróg – zauważa. – Kilka takich projektów jest obecnie procedowanych/przygotowywanych. Sukces każdego z nich będzie niewątpliwie warunkował tempo rozwoju tego typu projektów w Polsce, dlatego warto trzymać kciuki za ich powodzenie – stwierdza Bartosz Mysiorski.

26 czerwca w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju odbędą się warsztaty PPP. Są bezpłatne i przeznaczone wyłącznie dla podmiotów publicznych planujących realizację przedsięwzięć PPP w sektorze dróg w Polsce. Warsztaty będą prowadzone przez praktyków PPP (BGK, PFR, KPMG, ministerstwa, JST).
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony