Partnerzy serwisu:

Na A1 powstaje odcinek testowy z betonu zbrojonego kompozytami

Elżbieta Pałys 15.05.2019

Na A1 powstaje odcinek testowy z betonu zbrojonego kompozytami
fot. GDDKiA
Na budowanej autostradzie A1 na południe od Częstochowy powstaje eksperymentalny odcinek z betonu zbrojonego kompozytami. Będzie miał długość 100 m. To eksperymentalne rozwiązanie, które będzie testowane pod normalnym ruchem.
Unikatowa w skali światowej technologia zbrojenia ciągłego kompozytami będzie testowana w pobliżu przyszłego MOP Starcza Wschodnia ok. 20 km na południe od Częstochowy. To część odcinka H autostrady A1 Pyrzowice – Częstochowa, zawierającym się między węzłem Zawodzie a węzłem Woźniki. Za jego realizację odpowiada konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe oraz Strabag.

- Takiego zbrojenia nikt w Europie jeszcze nie wykonywał - mówił podczas specjalnego połączenia na żywo z uczestnikami konferencji „Drogi betonowe – trwałe i niezawodne rozwiązania” Igor Ruttmar z Laboratorium Technicznego TPA.

Jak tłumaczył, do zbrojenia na eksperymentalnym odcinku wykorzystywane są pręty ciągłe z kompozytu – z włókna szklanego połączonego z polimerami. – Pręty te są bardzo lekkie i elastyczne – mówił Igor Ruttmar. Takie rozwiązanie dotychczas nie było testowane. Był wykonywany 20-metrowy odcinek testowy realizowany przez Politechnikę Warszawską, gdzie zastosowano pręty węglowe, jednak nie był on poddany obciążeniu ruchem.

W tym przypadku po eksperymentalnym fragmencie drogi będzie się odbywał normalny ruch. Dzięki temu, że w pobliżu będzie się znajdowała zatoka do ważenia pojazdów, informacje o realnym obciążeniu będą dość dokładne.

- Bardzo dużo zainwestowaliśmy w monitoring – informował Igor Ruttmar uczestników konferencji zorganizowanej  przez Stowarzyszenie Producentów Cementu podczas targów Autostrada-Polska w Kielcach. – Czujniki strunowe są zamontowane na trzech wysokościach: u góry 20-centymetrowej płyty betonowej, na dole płyty i dodatkowo jeden w środku podpięty bezpośrednio do prętu kompozytowego – tłumaczył.

Na całym odcinku w specjalnej szczelinie prętu znajduje się światłowód, dzięki któremu będzie możliwe ciągłe monitorowanie odkształceń. – To jest dla nas bardzo istotne, chcemy lepiej poznać współpracę tego zbrojenia z betonem. Na ile stal jest nam dość dobrze znana, to tutaj wciąż się uczymy i danych jest bardzo mało – mówił przedstawiciel wykonawcy odcinka. Na planowane w środę betonowanie pod Częstochowę przyjechali goście z Niemiec, Czech, Austrii i Słowacji, dla których również jest to nowatorskie rozwiązanie.

Światłowód ma też pozwolić na śledzenie naprężeń w betonie. – Musimy mieć kontrolę nad tym jak będą powstawać spękania. Przewidujemy, że będą co minimum 1,5 m – informował szef TPA. Praktyczne informacje zebrane na testowym odcinku pozwolą skalibrować metodę wymiarowania na przyszłość.

Kontrakt, na którym jest realizowany eksperyment jest wykonywany na zlecenie GDDKiA Katowice. Cały odcinek realizacyjny liczy 16,7 km. Ma być gotowy w tym roku. Podobnie jak sąsiednie fragmenty, powstaje w technologii betonowej.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony