Partnerzy serwisu:

Na Białorusi pękają sowieckie mosty

Leonard Dolecki 25.05.2018

Na Białorusi pękają sowieckie mosty
fot. YouTube
W Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich często stosowaną technologią podczas budowy mostów była tzw. „konstrukcja skrzynkowa”. Był to prosty sposób realizacji różnych przepraw. Miał on jednak jedną podstawową wadę – z założenia nie były to konstrukcje, które miały trzymać się wiecznie. Jak podaje portal „belsat.eu” – teraz na Białorusi widać efekty stosowania tego rozwiązania. Z pięciu takich przepraw wszystkie pękły, a jedna z nich dziś, 25 maja, została wysadzona.
„Konstrukcja skrzynkowa” to sposób budowy pomostu, w którym jest on złożony z elementów pustych w środku (skrzynek). Były one „nawlekane” na liny zamocowane do przyczółków mostu. Takie rozwiązania często stosowano na terenie byłych socjalistycznych republik radzieckich.

Niestety wszystkie przeprawy zbudowane w tej technologii, z resztą tak jak zakładano przy ich budowie, nie przeszły próby czasu. Na Białorusi znajdowało się ich pięć. Wszystkie z nich pękły, z czego cztery na przełomie lat 2017-2018.

W grudniu 2017 roku pękł most na rzece Prypeć. W jego miejsce pojawiała się na razie przeprawa pontonowa, a sama konstrukcja została wysadzona. Sama operacja potrzebowała odpowiedniego przygotowania. Na jej potrzeby przesunięto nawet koryto rzeki tak, aby stworzyć miejsce na spadające elementy.

Jak podaje portal „belsat.eu” – w styczniu br. zamknięto most przez Soż, na trasie M8. Kolejna była przeprawa nad kanałem melioracyjnym w Czasznikach, zbudowana w latach 50-tych XX wieku.

Ostatnim eksploatowanym mostem zbudowanym za czasów ZSRR w technologii skrzynkowej na Białorusi była przeprawa przez Zachodnią Dźwinę w Nowopołocku. Ta również została zamknięta w styczniu br.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Obiekty inżynierskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony